1

Onderwerp: Graftombe.nl

Allereerst mijn complimenten voor de website. Een zeer informatieve site.
Zelf ben ik sinds kort bezig met genealogie en nieuwgierig naar allerlei informatiebronnen.
Wat ik me afvraag bij uw gegevensbron: hoe gaat dit fotograferen in zijn werk? Gebeurt dit door een fotograaf plus een assistent die de gegevens van de grafzerken noteert of wordt alles door één persoon gedaan?
Wordt de camera op een statief geplaatst of wordt er "uit de hand geschoten"?
Kortom, ik ben nieuwsgierig naar de werkwijze van de fotografen.

Waarom mijn vragen?
Fotograferen is mijn liefhebberij (Canon EOS 350D) en misschien dat ik op korte termijn vrije tijd kan vrijmaken om bijv. grafstenen in het zuiden van Limburg te fotograferen. Zelf woon ik naast het kerkhof in Kerensheide te  STEIN LB), maar daar is al een vrijwilliger actief.

May good luck be your friend

Re: Graftombe.nl

Hallo

Het fotograferen word door vrijwilligers gedaan.
Meestal doen ze dit alleen en schrijven dat gene op wat moeilijk te lezen is.
Maar met twee personen is het wel makkelijker in verband met bosjes en dergelijke.
Er word meestal voor zover ik weet uit de losse hand gefotografeerd.
Het is ook niet zo dat het perfecte foto's moeten zijn.
De gegevens zijn belangrijker dan de zerken zelf maar we proberen de foto's wel zo goed mogelijk te maken.
De foto's worden zo gefotografeerd zodat ze te lezen zijn vanaf de foto dit inverband met het invoeren thuis.
En er worden meestal afspraken gemaakt met de beheerder.
Dit is in het kort waar het op neer komt.

Vrg,Willem

Wie werkt maakt fouten wie niet werkt ook zelfs ik.

3

Re: Graftombe.nl

Ik las vandaag een stukje van Shamrock, het fotograveren doe ik alleen, en als er stenen gedeeltelijk verscholen staan dan probeer ik ze van verschillende kanten of gedeeltes te fotograveren. Ook van liggende stenen maak ik verschillende foto's. Thuis zet ik het dan op de computer en kan dan aan de hand van de verschillende foto's de ik maak van een steen de gegevens noteren. Alle nummers van stenen die niet goed leesbaar zijn noteer ik. Met die lijst ga ik terug en controleer ik het en schrijf gelijk de gegevens op van niet goed leesbare stenen. Ook de stenen die niet goed zijn doe ik over. Er zijn tegenwoordig veel glimmende stenen. Bij de eerste keer lette ik daar niet goed bij op zodat ik mijzelf zag. Daar leer je van en nu probeer ik ernaast te gaan staan of iets schuin. Dat gaat goed. Ik kan het je aanraden om het ook te doen. Het is leuk om te doen. En je helpt weer andere.

Groetjes Ineke.

4

Re: Graftombe.nl

Even inhakende op de vorige sprekers (typers).
Ook ik fotografeer in mijn eentje.
Stenen die slecht leesbaar zijn spreek ik in op een mini cassetterecorder
voorzien van micro cassettes van 2 x 30 min.
Het aankoopbedrag wordt niet vergoed door graftombe, maar dat maakt mij verder niet uit.
Dit vind ik veel handiger dan met pen en papier rond te lopen, daar deze recorder zo in broekzak of jaszak gestoken kan worden.
Er zijn overigens ook digitale recorders, dus zonder bandjes.
Struiken met een grafsteen er achter fotograferen is in mijn eentje lastig, maar tot nog toe altijd gelukt, soms wel scheef van boven af.
Om de bestanden niet te groot te laten worden wordt een resolutie van 640 x 480 pixels aanbevolen.
Een 10 megapixel camera is dan ook niet nodig.
Het hoeven ook geen foto's te worden die geschikt zijn voor een wedstrijd, maar toch probeer ik ze zo goed mogelijk te maken met niet al te veel omgeving er omheen en zeker geen (levende) mensen in beeld.
Fotograferen doe ik inderdaad uit de hand, een statief is niet handig met de soms modderige grond.
Ook mijn onderstel weerspiegelde wel op gladde stenen, en dat vaak ook nog met witte sokken aan !!!
Dus scheef voor het graf staan en dan zo min mogelijk in de zon op.

Verder beslist geen ramp hoor maar fotograferen wordt met 2 x een f geschreven volgens mijn woordenboek.

Dat jullie maar net zo'n plezier in deze bezigheid mogen hebben als ik.
Gegroet Cor Seinstra.

5

Re: Graftombe.nl

Hallo,
Ik heb in overleg met de beheerder van de R.K. begraafplaats te Voerendaal besloten om de graftombes op het R.K. kerkhof van de St. Laurentiusparochie te Voerendaal te gaan fotograferen. De beheerder heeft vandaag contact met mij opgenomen ivm de verlenging van de grafrechten van mijn (stief)zoontje en ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem te informeren en toestemming te vragen voor het maken van de foto's.

Althans, ik ben er vanuit gegaan dat hier nog niemand mee bezig is, ofwel?? In dat geval zal ik een ander kerkhof onder mijn hoede gaan nemen.

May good luck be your friend

6

Re: Graftombe.nl

Shamrock

via In Bewerking > Limburg vind ik:

Voerendaal   
Klimmen, Schoolstraat Wim Reubsaet mee bezig 
Kunrade, O.L.Vrouweplein ?? klaar 21-08-2007
Ransdaal, Ransdalerstraat Wim Reubsaet klaar 02-11-2007
Ubachsberg, Kerkstraat ?? klaar 25-08-2007
Voerendaal, Kerkplein Wim Reubsaet mee bezig

R.K. kerkhof van de St. Laurentiusparochie  staat er niet bij, maar naamgevingen kunnen wel verschillend zijn.

Succes er mee, Cor Seinstra.

7

Re: Graftombe.nl

Voerendaal, Kerkplein is inderdaad het R.K. Kerkhof en de algemene begraafplaats.
Ik zal kijken voor een andere locatie.

Chrit Houben alias Shamrock

May good luck be your friend

Re: Graftombe.nl

Goeiemorgen,ik zoek het graf van  JANNES MIDDEL CAROLIENA HUIZINGA, op het Groningen Selwerderhof graag een foto   groetjes jopie

9

Re: Graftombe.nl

jopie spring schreef:

Goeiemorgen,ik zoek het graf van  JANNES MIDDEL CAROLIENA HUIZINGA, op het Groningen Selwerderhof graag een foto   groetjes jopie

Dag Jopie,

Zo werkt dat niet helemaal, je moet de foto zelf opzoeken en aanvragen.
Je moet zoeken via “Zoeken” in het hoofdmenu.
Vul de naam in, en dan kom waarschijnlijk hier terecht.
Dit is denk ik wat je zoekt.

http://www.graftombe.nl/zoekpopup.php?p … mit=Zoeken

1 - Kruisje zetten in het vakje.
2 - Klik op de grijze balk “plaats geselecteerde foto’s in het opvraag mandje”.
3 - Klik op “Fotomandje (1)” boven aan de pagina.
4 - Vul je gegevens in die nodig zijn.
5 - Druk op het knopje “Verzend” .

Daarna krijg je de foto toegezonden via mail.
En kind kan de was doen, spreekwoordelijk gezegd.

Jan

Gisteren was vroeger, morgen is toekomst.