26

Re: Smakeloos

Als jullie je best deden om het respect te bewaren zouden jullie de nabestaanden om permissie kunnen vragen. Mijn antwoord weet je al!

27 Laatst bewerkt door Janwillem (14-06-11 14:39:53)

Re: Smakeloos

Zweistein schreef:

Als jullie je best deden om het respect te bewaren zouden jullie de nabestaanden om permissie kunnen vragen. Mijn antwoord weet je al!

Een onmogelijke opgave, u weet niet wat u schrijft.
Moeten al die mensen die langs de graven lopen dan ook permissie aan de nabestaanden vragen om naar de steen te mogen kijken?
Kijk en denk eens wat verder dan uw neus lang is. Gegevens worden nu eenmaal geregistreerd en zolang men mensen en namen niet besmeurd met schuttingtaal of erger kan men spreken/schrijven van respect.
U kunt mensen niet verbieden naar een steen te kijken of dat nu op de rustplaats is of digitaal. Digitaal biedt mensen de mogelijkheid om op afstand naar de steen/zerk/rustplaats van een overledene te kunnen kijken.
Al eens bedacht dat een kind dat geëmigreerd is naar een ander land op deze manier toch naar de steen van zijn/haar familielid kan kijken? Door vernieuwingen van de foto's kan de informatie dus heel recent blijven.

Een wijs iemand heeft mij ooit een een gezegde verteld en dat is hier aardig van toepassing;

'Wil men een hond slaan dan kan men altijd wel een stok vinden....'

De letterlijke betekenis van respect;

respect
Uitspraak: rɛˈspɛkt het -woord Zelfst. Naamw. gevoel van bewondering. Synoniem: ontzag. Synoniem: eerbied    `je rustig gedragen op het kerkhof uit respect voor de overledenen`    `iemand met respect behandelen`

Indien u bovenstaande leest dan hebben de beheerders en vrijwilligers dus respect voor de overledenen en is er voor u geen reden tot klagen. En stoort u zich er toch aan waarom kijkt u er dan naar?

Met vriendelijke groet, JanWillem

28

Re: Smakeloos

Zweistein schreef:

Allemaal loze praat. Voor de komst van internet was het ook perfekt mogelijk om stamboomonderzoek te doen. Waar ´t hier om gaat is dat dierbare overledenen met naam en toenaam voor de hele wereld even online gezet worden. Mijn onlangs veel te jong overleden vader staat er ook op samen met mijn nog levende moeder. Ik vind ´t een grof schandaal dat zoiets gebeurt zonder de directe familie om toestemming te vragen!! En dan nog wel omdat ´n stel genealogen dat goed uitkomt. Wat hebben wij als nabestaanden daarmee te schaften? We hebben mijn vader in alle rust en in besloten kring begraven, een rustoort zou het moeten zijn. Nu staat hij als ´n bezienswaardigheid met z´n zerk op het wereld wijde web. Stamboomonderzoek is prima maar niet op deze manier, heren en dames van Gramtombe.nl. Onetisch en kompleet verwerpelijk. Sterfgevallen en graven zijn familieaangelegenheden en daar hebben jullie je niet mee te bemoeien!


Hallo, heeft u er wel eens bij stilgestaan dat mensen in levenden lijve in heel veel databanken geregistreerd staan? Of men het nu wel of niet wil.
U merkt op dat er toestemming gevraagd dient te worden, als u serieus nadenkt weet u dat dat een onbegonnen zaak is en niet uitvoerbaar. Sterker nog wanneer vrijwilligers toestemming zouden vragen kan dat als respectloos worden gezien.

Wanneer ik uw tekst lees krijg ik de indruk dat u zeer emotioneel bent en misschien zelfs nog met de rouwverwerking bezig bent.
U hoeft niets van mij aan te nemen maar uit RESPECT VOOR U zou ik u willen adviseren deze site even met rust te laten (voor uw bestwil) en wanneer u eraan toe bent (als de pijn van het verlies wat afgenomen is) uw reactie te herzien.

Dat wil niet zeggen dat u op uw reactie terug moet komen of in moet trekken. U heeft het recht uw mening te geven.

Ik wens u heel veel sterkte toe bij het verlies van uw dierbare vader en ben ervan overtuigd dat elke vrijwilliger en beheerder van Graftombe hier achter staat.

Met vriendelijke groet, JanWillem

29

Re: Smakeloos

Moeten al die mensen die langs de graven lopen dan ook permissie aan de nabestaanden vragen om naar de steen te mogen kijken?


NEE Jan Willem!! Door de nabestaanden is ervoor gekozen om hun dierbaren daar te begraven en daarmee stem je ermee in dat jan en alleman langs en misschien wel over het graf kan lopen. Verder geen probleem. Waar die nabestaanden zelf NIET voor gekozen hebben is om hun dierbare overledene met naam en toenaam op een internetsite te plaatsen. Dat wordt ongevraagt wel even door jullie geregeld en dat is nu net hetgene waar ik en vele anderen met mij over vallen. Dit draadje heet niet voor niks "smakeloos" en ik heb ´t niet gestart. Ik ben niet alleen in mijn mening. Verder vind ik dat uw reactie op mijn relaas boekdelen spreekt. Uw meent mij te kunnen inschatten en een bepaalde richting in te duwen. Ik ben inderdaad nog emotioneel als ´t gaat over het overlijden van mijn vader en reacties als de uwe en de werkwijze van graftombe maken dat niet bepaald beter. Ik heb uw advies in mijn rouwverwerking niet nodig! Ik heb inderdaad recht op mijn eigen mening en ik laat me dan ook door niemand de mond snoeren. Als iemand bestemd over zaken aangaande mijn overleden vader dan ben ik dat en zeker niet graftombe.nl!!! Jullie vergeten wat jullie plaats is indeze en misschien wordt het tijd dat iemand die jullie eens toewijst! In tegenstelling tot wat u zegt weet ik heel goed wat ik schrijf! Het is graftombe dat het noorden kwijt is, niet ik!!!

30

Re: Smakeloos

zojuist ingelogd.
reden is familieonderzoek naar een lang geleden overleden buurvrouw.
broer en zus van haar zouden nog kunnen leven.
ik heb nog een mooi foto van de overleden buurvrouw (*3-3-1929 - %20-7-1948 - +24-2-1959).
wil ik graag delen.

bezoek deze site ook niet om overal naar te kijken, maar gericht onderzoek.
concluderend, ik ben waarschijnlijk al te laat.

de site is respectvol opgebouwd.
je kunt niet zomaar binnenkomen, maar pas na aanmelding.
een publieke begrafenis op tv of in de krant, heeft in ieder geval helaas een hoger disney-gehalte. de kijker van het journaal wordt hier gewild of ongewild mee geconfronteerd.

complimenten aan de vrijwilligers.

hoogachtend en met respect voor hen die ons zijn voorgegaan.

Jim

31

Re: Smakeloos

Zweistein heeft natuurlijk een punt. Het vermelden van nog in leven zijnde personen (zijn moeder) zou natuurlijk nooit moeten plaatsvinden, tenzij betrokkene toestemming heeft verleend. Punt hierbij is: Zweistein moet dat melden bij de beheerdere van die betreffende website, niet hier bij Graftombe.
Wat betreft het overlijden van zijn vader, ligt dat wel even anders. Het vangt vaak al aan met een overlijdensbericht van de familie. Door de Burgerlijke Stand van de betreffende gemeente wordt dit feit in de lokale krant vermeld. Op zich toch niet zo erg om die gegevens vervolgens ook een een stamboom te vermelden.
-
Mijn vader had zich aan de wetenschap ter beschikking gesteld, ik vond later een bericht dat zijn stoffelijke resten begraven waren. Ik was blij en verheugd dat ik achter die gegevens kon komen!!

32

Re: Smakeloos

Reaktie op Abatavier,

Op de aangehaalde ovl. advertenties staat ook de moeder
en de kinderen, soms ook nog de kleinkinderen.

Het is Graftombe onmogelijk nabestaanden te vinden als
wij alleen een grafsteenfoto hebben.
Beheerders geven om privacy redenen dit niet af.
En ze hebben ook wel wat anders te doen dan soms
honderden nabestaanden door te geven.

Gegroet,
Cor

33

Re: Smakeloos

ik heb me een half uurtje geleden hier aangemeld, ik heb de halve familie afgebeld en konden helaas geen antwoord geven. Ze zouden het wel verder voor me navragen maar hier op deze site heb ik toch een overleden broer van mijn overleden vader teruggevonden.

De beste man heb ik nooit gekend maw ik ben dankbaar dat er dit soort sites zijn waar ik verder kan met de stamboom.
gr.Lucia

34 Laatst bewerkt door usiena (24-02-12 14:01:43)

Re: Smakeloos

Ook al begrijp ik dat het voor nabestaanden moeilijk is om gegevens van hun geliefde op het net te vinden maar dan heb ik meer bezwaar tegen een site als mensenlinq (en zo zijn er nog een aantal) waarop doodleuk alle advertenties op worden geplaatst, incl. adresgegevens en tijdstippen. Ik heb indertijd Mensenlinq aangeschreven en hen gezegd dat zij adresgegevens niet openbaar moeten maken, veel van de advertenties zijn in plaatselijke kranten gezet...wat doen die op het net? Daarnaast geef je inbrekers ruim voldoende gelegenheid het huis leeg te plukken op het moment dat de familie afwezig is. Lijkt me dat mensen zich eerder druk moeten maken over zo'n site. Dat heb ik wel gedaan en o.a. mensenlinq aangeschreven nadat ik de advertentie van mijn vader tegen kwam. Reactie van mensenlinq was dat mensen na het overlijden van een dierbare ZELF dient te melden dat zij de gegevens niet op het Internet willen.....uhm, moet je het wel weten natuurlijk!
Op graftombe moet je inloggen om gegevens te kunnen vinden, geboortedata, etc. en foto's kun je alleen zien wanneer je ze hebt besteld. Ook mijn opa en oma en mijn vader staan op graftombe en in het begin vond ik dat ook wel moeilijk maar naarmate de tijd verstrijkt..... Ook al begrijp ik enerzijds het gevoel van de nabestaanden, ik ben van mening dat je hier alleen terecht komt wanneer je gericht zoekt.

35

Re: Smakeloos

wat een gedoe,
als je er niets mee te maken wil hebben wat zoek je dan op graftombe!!
Nieuwsgierig ????misschien???
Als ik er niets mee te maken wil hebben ,zoek ik zulke site's niet op.
Zo eenvoudig is het.Er zijn ergere dingen in het leven om je druk te maken.
Zoals R M

Rie

36

Re: Smakeloos

Ik vind het helemaal niet smakeloos. Als je niks wilt hoef je deze site niet te bezoeken. Ik vind het fijn om hier gegevens van dierbaren terug te kunnen vinden. Alleen heb ik nog niet ontdekt hoe ik de foto kan bekijken. Ook voor later en als een graf idd geruimd wordt is dit een waardevolle site! Ga vooral zo door.

37

Re: Smakeloos

Hallo Paul,

Dank voor het positieve bericht namens alle vrijwilligers (m/v).
Foto's zijn aan te vragen volgens de 5 punten beschreven op het
openingsscherm, en daarna nog enkele punten die dan vermeld worden.
Zijn niet online te zien.
Foto's worden per email bijlage toegezonden.

Succes,

Groeten,
Cor.

Re: Smakeloos

henjoh53 schreef:

Ik vind dit dus ook smakeloos respectloos en met de smoes komen dat het voor stamboom onderzoek is dan gaan ze er maar zelf achter of naar het rijksarchief. sad  sad  sad

Waar storen mensen zich aan eigenlijk,ik loop al jaren over begraafplaatsen en maak foto's.
Mensen die zich storen willen geld zien  anders niets  en in het rijks archief dan moet je wel heel veel km rijden gemeenten voor gemeenten.

39

Re: Smakeloos

Ook ik heb wat foto's van graven.
Eerst dacht ik ,dit is niet mijn familie, wat doe ik er verder mee.
Maar al die zeur mensen.Ik ga ze nu door geven aan graftombe.

Niemand wil iemand verliezen,niet oud , niet jong.
Ook ik ben ze kwijt, jong en oud en geliefde.
Maar gaat het leven niet gewoon door?????
Als je altijd goed voor ze bent geweest,gun ze gewoon hun rust.

En wat zoekt men dan op graftombe???Kijken of je iemand op de vingers kan tikken.
Vul je tijd beter in. Dan heb je hier geen last van.
Hoe kan men voor  een ander beslissen,dood of levend.

Muggenzifters,spijkers op laag water zoeken,zielige mensen.