1 Laatst bewerkt door bim.sanders (06-04-10 19:05:21)

Onderwerp: Spaanse Griep 1917/1918

Is er misschien iemand die mij kan vertellen wat er met de overledenen is gebeurt tijdens de Spaanse Griep epidimie van 1917/1918?
Ik ben op zoek naar mijn overgrootvader die in 1918 is overleden (Borger/Odoorn) maar kan hem daar nergens vinden! Waarschijnlijk destijds (gezien de aantallen overledenen) begraven in een massagraf cq crematie???

Graag nader informatie omtrent dit onderwerp!

Met vriendelijke groet, Bert Sanders

2

Re: Spaanse Griep 1917/1918

Dag

Crematie lijkt mij niet waarschijnlijk, in 1913 werd het eerste crematorium geopend (Westerveld in Driehuis)

Volgens mij werd ieder slachtoffer van de Spaanse Griep "ordentelijk" begraven, de vraag is echter in welk graftype; er zijn z.g algemene graven (worden na 10 jaar geruimd) graven voor bepaalde tijd (rechten blijven bestaan zolang de grafrechten worden betaald en het graf wordt onderhouden) en grafrechten voor onbepaalde tijd ("eeuwigdurend") In Groningen kent men ook nog het z.g "armenhoekje" daar werd zonder monument begraven. In Drenthe komt dit volgens mij ook voor.

Er zit niets anders op dan op zoek te gaan in de begraafboeken/begraafplaatsadministratie van de gemeente Borger/Odoorn. Veelal kun je gewoon een afspraak maken met het archief van de gemeente. Je kunt ook een mailtje sturen en daarin vragen of ze het voor je willen uitzoeken.

Veel succes

Geert

3

Re: Spaanse Griep 1917/1918

Hallo Bert,

mijn overgrootvader was overleden aa nde spaanse griep. Hij is op de normale wijze begraven en heeft ook een normaal graf gekregen. Dit was dan niet in 1918 maar 4 jaar later in 1922.
Zover ik weet waren er geen regels voor het begraven van mensen die overleden aan de spaanse griep.

Met vriendelijke groet,

Janus de Goeij