Onderwerp: Datering foto's en gegevens

Ik trof vandaag hier de gegevens aan van het graf van mijn overgrootouders in Nuth en heb gelijk de foto besteld. Ik ben wel nieuwsgierig hoe oud deze is. Ik heb het graf circa 7 jaar geleden bezocht, maar niet veel later verliep de grafhuur, en het graf zou nadien geruimd zijn volgens de gemeente.
Ook in ander opzicht is het relevant te vermelden hoe oud de gegevens en foto's zijn. Zo staat bij de details vaak een partner vermeld zonder data, dus nog in leven. Maar een aantal jaren later kan die natuurlijk overleden en bijgezet zijn.

Verder veel lof en dank voor het uitstekende werk en de mooie site!

Wil Brassé

2

Re: Datering foto's en gegevens

Hallo Wil,

Bij In Bewerking staat de datum waarop het bestand geplaatst is.
De foto's zullen dan 1 - 10 weken oud zijn afhankelijk v.d. vrijwilliger m/v.
Je kunt ook de zgn. Exif info van een foto bezien.
Bij de Engelse IrfanView via Image > information.
Daarin staan datum etc. vermeld als de kamera op de juiste datum staat !!
Bij andere foto progs even zoeken naar deze info.

Groeten, Cor Seinstra

Re: Datering foto's en gegevens

Inderdaad, bij in bewerking staat februari 2007, en de foto zelf geeft dat ook als datum! Hartelijk dank!
(Het zou wel logisch zijn om deze informatie bij de gegevens zelf ook te vermelden, en niet alleen bij de 'huidige werkzaamheden'.)

Nu blijkt de grafsteen van mijn overgrootouders er dus 5 jaar na verloop van de grafhuur nog te hebben gestaan; moet ik toch snel eens gaan kijken in Nuth of hij er wellicht nog steeds staat?!
De gemeente Nuth kon me een tijdje terug niet zeggen aan de telefoon of het graf ook daadwerkelijk geruimd was, maar het was in elk geval onmogelijk om de huur alsnog te verlengen cq. hervatten. Eeuwig zonde (letterlijk...), want de steen is al uit de jaren '40 en het echtpaar heeft honderden klein- en achterkleinkinderen, en ik vind het heel jammer als dit graf verdwijnt, al ben ik er zelf maar 1 keer geweest. Misschien zou ik kunnen proberen de steen te krijgen, al kan ik er rechtens waarschijnlijk geen aanspraak op maken. Maar dan nog, wat moet ik ermee, op mijn balkonnetje zetten...?!?

4

Re: Datering foto's en gegevens

Wil,

de steen op het balkon zetten, ze zijn vaak verhipte zwaar.
Pas maar op dat jouw balkon of dat van de beneden buren geen graf wordt.
Stenen worden geruimd als een steenhouwerij daar ook andere klusjes heeft.
Dit heb ik ooit ergens gehoord, ik ben maar een leek in die zaken.
Ik had misschien de stenen van 2 paar overgrootouders wel kunnen krijgen.
Maar ook wat moet ik er mee !!!
Maar ja     weg is weg en dat is ook zo definitief.

Groeten, Cor

5

Re: Datering foto's en gegevens

Ik heb ooit gehoord dat de steen geen eigendom van de familie wordt. Ook al hebben ze deze natuurlijk wel betaald. Bij ons in het dorp, ook Limburg, is ooit geprobeerd om de grafsteen te behouden, maar dat schijnt juridisch niet te kunnen.

Zal we iets te maken hebben met het feit dat alles wat aard- en nagelvast aan het onroerend goed vast zit, ook eigendom is van de wettelijke eigenaar. Dus alles wat aard- en nagelvast op het kerkhof is, is eigendom van de kerk. Dus ook de grafsteen.

Misschien heb je geluk en wil de kerk wel meewerken. Succes.
Birgitte