1

Onderwerp: Gezocht alles over de naam Niehof.

Gezocht alles over de naam Niehof.
Ben een beginner en wil graag een stamboom maken van de familie Niehof.
Wie kan mij helpen om een begin te maken.

met vriendelijke groet,

Karel

2

Re: Gezocht alles over de naam Niehof.

Karel,

begin met ZELF zoveel mogelijk info te verzamelen.
Uithoren van ouders, grootouders, ooms en tantes en bekenden van hen, voorzover ze nog in leven zijn.
Oude papieren zoals trouwboekjes doorsnuffelen.
Heb je geboorten voor 1902 of huwelijken voor 1922 of overlijdens voor 1942 dan moet je deze akten
in het archief doorlezen.
Deze jaartallen kunnen iets verschillen per archief.
Zo kom je hopelijk steeds verder terug tot 1811.
Daarvoor ben je in 1e instantie aangewezen op dopen,lidmaten en begravenen van een kerk.
En een genealogieprogramma leren invullen en gebruiken.
Gratis en goed, maar niet heeeeel uitgebreid, is Aldfaer.
Daarna kan je met vragen misschien nog verder komen.
En NATUURLIJK Graftombe na sneupen.!!!
En enkele andere sites die ook grafstenen publiceren.
Ook in nieuwsgroepen en forums snuffelen.
Voorlopig heb je werk genoeg .....

Succes, Cor Seinstra. afd. P.R. van Graftombe.

3

Re: Gezocht alles over de naam Niehof.

P.s.

Ook Googlen levert vaak veel op.
Denk ook aan iets andere naam zoals Nieuwhof, Nijhof enz.
In 1811 nam mijn voorvader de naam Zeinstra aan en ondertekende met Seinstra!!!!!!!!!
Zo zijn er vele verbasteringen.
Cor S.

4

Re: Gezocht alles over de naam Niehof.

Beste Karel,

Zoals Cor al aangeeft moet je beginnen in je eigen directe omgeving. Als "hobby"genealoog met enige ervaring raad ik je aan om het gratis programma Aldfear te gebruiken. Het is gebruiksvriendelijk en voor de meeste "hobby"genealogen voldoende.

Als je voorbij de datum van 1902 komt, zou ik proberen op huwelijksakten de stam omhoog te trekken. Hiermee bedoel ik dat je vanuit het eerste persoon voor  1902 de huwelijksakte opzoekt. Op de huwelijksakte staan ook de ouders van de bruid(egom). Zo kom je steeds een generatie verder richting 1811. Mocht je hier komen, raad ik je aan op de aangetrouwde zijde terug te gaan richting 1900 om de takken te vinden. Vaak heb je meerdere dezelfde namen binnen een familie. Mijn favourite site hiervoor is Genlias.

Succes,

Ernst

Is dit de weergave van de werkelijkheid, of geeft de werkelijkheid dit weer? (Frank Boeijen 2009)