Onderwerp: fout achternaam 0148 Ede

Hallo,

Ik trof zowaar eindelijk iemand van de Brandts Buys (of Brandts Buijs) familie aan op Graftombe, en wel Ede, foto 0148. Henri F. R. Brandts Buys. Echter staat hij hier als Henri F. R. Buys, met echtgenote Brandts. Dit is incorrect. De familienaam is Brandts Buys of Brandts Buijs en is 1 geheel.
Ook staat er als overlijdensdatum 17 oktober 1905, bij mijn weten is dit 16 oktober 1905. Echter is de foto te onduidelijk om hier uitsluitsel over te geven.

Re: fout achternaam 0148 Ede

Herstel mbt overlijdensdatum. Ook genlias geeft 17 oktober aan. Ik zal hier dus wel fout data over hebben gehad

Re: fout achternaam 0148 Ede

Bij zijn vrouw, niet in Ede begraven, maar in Zutphen, klopt ook iets niet. Zutphen 0752: M. Brandts Buijs-Hesselink

De geboorte en overlijdensdatum kloppen van haar niet:
volgens de foto en volgens mijn gegevens:
geboren: 3 januari 1856
overleden: 30 mei 1931

Re: fout achternaam 0148 Ede

Nog een toevoeging mbt Martine Hesselink, als echtgenoot staat er Brands Buijs, dat zou dus Brandts Buijs moeten zijn, met een 't' ertussen. Zo staat het ook op de foto

5

Re: fout achternaam 0148 Ede

na u bericht te hebben gelezen zijn wij nog even terug geweest om te kijken of er iets onjuist is overgenomen, De tekst op het monument is zeer duidelijk, zo dat er geen twijfel kan zijn over de naam en de spelling hiervan. OP het monument staat Henri F.R. Brands.Buys Geb dd 20 april 1850 overleden dd 17 oktober 1905. Thans is het graf  een gemeentelijk monument geworden.
   
Opm. Onder de rechtervoet staat de naam Lous.J.Vreugde Haarlem mogelijk de ontwerper cq de maker van het monument

Re: fout achternaam 0148 Ede

Hallo Donna,

Bedankt voor het nog even nagaan. Zoals gezegd, 17 oktober blijkt toch te kloppen, ik had hier zelf de onjuiste datum. De achternaam is echter het probleem. Ten eerste, het is Brandts Buys (en zo staat het volgens de site van de gemeente Ede er ook op, met een 't' dus) en ten tweede, in het zoekprogramma hier op Graftombe kan Henri alleen als Henri F.R. Buys worden gevonden, met als echtgeno(o)t(e) ene 'Brandts'. Echter is Brandts Buys de volledige naam. Zijn echtgenote is genoemde M. Hesselink, begraven te Zutphen.

Deheer Vreugde is inderdaad de ontwerper van het monument, en ook van de monumentenstatus was ik op de hoogte. Zie ook deze site:
http://www.ede.nl/Images/Upload/monumen … r/200.html

Henri F.R. Brandts Buys was net als 4 van zijn broers musicus. Zijn oudste broer Marius Adrianus is mijn betovergrootvader

Re: fout achternaam 0148 Ede

Willem, bedankt voor de aanpassingen! smile