Onderwerp: Nogmaals wat mag wel en wat mag niet?

Beste allemaal,

gisteren ben ik op de begraafplaats in Heelsum geweest om het graf van goede vrienden van ons te bezoeken. Het was pijnlijk om te zien dat het er in zekere mate haveloos bij lag, de steen staat helemaal voorover, in het midden van het graf is een kuil ontstaan doordat de kisten ingezakt zijn en de buxusheg is in geen jaren meer gesnoeid. Nu weet ik dat je niet zo maar iets aan een graf mag veranderen. zoals het opverven van de steen e.d. Aangezien deze mensen geen kinderen hadden lijkt het me moeilijk te achterhalen wie de rechthebbende is. Voor de steen lijkt het me het handigst om uit te vogelen wie de beheerde is. wat kan ik nu het beste doen en wat mag ik zelf doen? de steen mag ik niet aan komen. maar hoe zit het met het heggetje? en die kuil  in het midden? mag ik dat zelf knippen en mag ik evt nieuwe buxusplantjes er bij poten? en mag ik het zelf egaliseren?

Vriendelijke Groeten,

Adriaan Vogelzang

2

Re: Nogmaals wat mag wel en wat mag niet?

Adriaan,

mooi in ieder geval dat jij er wat aan wilt doen.
Voor een antwoord op al deze vragen zou ik eerst maar met de beheerder overleggen.
Die hebben zulke zaken vaker aan de hand neem ik aan.
Aan meningen van alle medelezers, inclusief mijzelf, heb je denk ik niet zo veel.
Wij gaan van ons gevoel uit denk ik, terwijl je eigenlijk van de wettelijke regels
uit moet gaan.

Dus vanuit mijn gevoel:
Eerst naar de beheerder, misschien heeft die nog wel administratie dat er bijv.
oom/tantezeggers zijn die de officiele beheerders van het graf zijn.
Niet zomaar beginnen.

Succes, Cor Seinstra.

3

Re: Nogmaals wat mag wel en wat mag niet?

Adriaan en Cor,

Wat Cor zelf al aangaf: eerst met de beheerder overleggen over wat wel/niet kan.
Tenzij je zelf de rechthebbende bent, dan is er van alles mogelijk want jij bepaalt mede dan het inhoud van het graf. Het komt wel eens voor dat de grafrechten van een bepaalde graf verlopen is en als de beheerder niet achter de voormalige rechthebbende komt heb je de mogelijkheid de grafrechten over te nemen. Dat hebben we ook gedaan inz. een graf van een oud-tante van ons, die ernstig vermolmd bleek te zijn. Toen de grafrechten van haar graf al enige tijd verlopen bleek te zijn en zelfs op de nominatie stond voor het ruiming ervan hebben we daar zelf een stokje voor gestoken door de grafrechten op onze naam te zetten en te verlengen. Sindsdien staat het weer keurig bij. Ik weet niet of dat alleen voor het graven van famileleden etc geldt of ook voor graven van 'vreemden'. Het is dus een kwestie van eerst overleggen met de beheerder als je graag meer info wilt over een bepaald graf, hij/zij is degene die je het beste informatie kan verschaffen.

Succes!

Menno.

Fouten maken is menselijk en goed ook!