Re: softwaren voor Genealogie.

Net als nieuw lid ingeschreven en heb een aantal foto's ontvangen. Een zeer waardevolle bijdrage aan mijn stambo(o)m(en) van de families Kortekaas, Arkesteijn, Hoppe en Draaisma.
Wat betreft de software ben ik al een aantal jaar enthousiast gebruiker van Aldfaer, een geheel GRATIS softwarepakket, wat behoorlijk in ontwikkeling is wat betreft nieuwe functionaliteiten. Het pakket kenmerkt zich door een open structuur, waardoor je  met eigen sjablonen eigen rapporten -naast de bestaande standaards en CBG standaards-  kunt ontwikkelen.

27

Re: softwaren voor Genealogie.

wiesreitsma schreef:

middag bas.
bedankt voor de uitleg,zal het aan mijn zoon door geven.
ik zelf ben een leek in comp en progammas.
maar weet je zeker tot 1920 openbaar wil geen een voor zijn hoofd stoten.
gr wiesje

De openbaarheid van de burgelijke stand is wettelijk geregeld. Geboorte na 100 jaar, huwelijk na 75 jaar, overlijden na 50 jaar. Dit wat de openbaarheid betreft persoonsgegevens. Wilde dit even aangeven.

Met vriendelijke groet:)

28

Re: softwaren voor Genealogie.

rboshuis schreef:

Ik gebruik al sinds vele jaren GenoPro. De laatste versie laat je de meest fantastische rapporten maken bijv. voor het web, inclusief integratie met Google Maps etc.

Het leuke van het programma is dat je terwijl je invoert al een hele stamboom ziet, die je terwijl je invoert aan het uitbreiden bent.

In vergelijking met de beschreven programma's is GenoPro, veel innovatiever. Het kost $ 49, wat neer komt op ongeveer 35 a 40 euro, maar wat je ook kostenloos nieuwe updates laat gebruiken.

Het enige nadeel is dat het gebruikers interface op dit moment alleen engels is, hoewel je bijvoorbeeld het nederlandse web rapport van mij kunt krijgen.

mvg,
Ronald

Fotograaf van Maarssen e.o.

Ook ik maak al jaren gebruik van Genopro.
Er is overigens ook een gratis versie, maar dat heeft als nadeel dat je eerst bij het openen reclame ziet.
De interface kun je nu zelf aanpassen in elke taal die je maar kan bedenken. Ja ook nederlands big_smile
Ook vanwege privacy kun je van te voren instellen welke data wel en niet getoond mag worden.
Ideaal is het dat je vervolgens met een druk op de knop een volledige homepage van je stamboom kunt maken.
Voorbeeldje: http://www.irma.rioxiann.net wel even een van mijn families aanklikken big_smile

Re: softwaren voor Genealogie.

Ik heb altijd GeneWeb gebruikt, wat een heel fijn programma is voor beginners. Ik doe al jaren aan stamboomonderzoek en ik heb altijd met veel plezier met dit programma gewerkt, maar het wordt wel zo langzamerhand tijd voor een programma met meer mogelijkheden. Ik ben namelijk van plan om ook ooit een website op te zetten, en dan is het fijn als je een programma hebt dat automatisch de HTML voor je gegenereert, inplaats van dat je het zelf allemaal handmatig moet gaan doen. smile

30

Re: softwaren voor Genealogie.

Hallo allemaal,
Mijn naam is Albert en sinds oktober 2005 zit ik in de FPU regeling en daar heb ik nog geen minuut spijt van. Hobby's heb ik niet wel wil ik graag eens terug kijken naar mijn familie verleden middels een computer-programma. Van diverse mensen heb ik reeds wat vernomen over het hoe en wat. Mijn vraag aan jullie is : wat is voor mij de beste manier en het programma om te beginnen

31

Re: softwaren voor Genealogie.

Albert.

Geen hobby's ????
Nou pas dan maar op, genealogie een verslavender hobby bestaat niet en er zijn geen afkickcentra voor.!!!

Even serieus:
Kies tussen meteen een programma kopen circa 50 Euro of voor Aldfaer kiezen.
Kies maar uit wat er hiervoor over geschreven is, een slechte keus zit er niet tussen.
Gewoon met jou zelf beginnen in te voeren, dan evt. echtgenoot en (klein)kinderen.
Dan ouders en dan grootouders enz.
En vooral: praat met jouw oudere familie over vroeger en noteer dit meteen.
Voor zover nog levend aanwezig.

Gefeliciteerd met jouw nieuwe hobby.!!!
Succes, Cor Seinstra.

32

Re: softwaren voor Genealogie.

Beste Cor

Bedankt voor bericht, ik heb echt geen hobby's maar de mensen noemen een bezigheid een hobby of tijdverdrijf het lijkt mij leuk om eens uit te zoeken wie nu eigenlijk tot mijn familie behoort en hoe dit zo is gekomen.
Dit is dan een bezigheid die je doet wanneer je zin tijd en gelegenheid hebt.
Beste Cor bedankt voor je advies en wie weet misschien tot de volgende ronde.

met vriendelijke groet,
Albert.

33

Re: softwaren voor Genealogie.

Cor toch, genealogie verslavend???
KOM JE DAAR TOCH BIJ hihihihihi

Albert, als je aan de gang wilt een hele goede site hiervoor is http://www.genlias.nl
Ik heb hier zelf aan mee gewerkt, dus ik weet dat dit een zeer betrouwbare site is
Het is namelijk van alle rijksarchieven, ingevoerd en gecontroleerd door vrijwilligers
Alle gegevens komen dus uit de originele boeken.
Succes met je verslaving, hoop dat ik je daarin een beetje op weg heb geholpen hahahha

Irma

34

Re: softwaren voor Genealogie.

rioxiann schreef:

Albert, als je aan de gang wilt een hele goede site hiervoor is http://www.genlias.nl

Sinds kort ben ik óók maar eens aan de slag gegaan en voor de Friezen is www.tresoar.nl een prima adresje voor online onderzoek.

Voor wat betreft de software: Aldfaer voldoet ruimschoots in mijn behoeften (en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven).
Ik ben bovendien niet van plan om mijn gegevens binnen korte of middellange termijn op internet te publiceren.

35

Re: softwaren voor Genealogie.

Tegenwoordig kan men ook met de Family Tree builder van www.myheritage.nl eenvoudig een stamboom opzetten. Ook kan je de Gedcom file im- en exporteren.  Foto's, dokumenten etc. kunnen daar ook op een overzichtelijke manier en eenvoudig geplaatst worden. Als je de stamboom wilt versturen dan verzend je die gewoon naar je eigen pagina daar (die je zelf een naam kan geven). Tevens is er een overeenkomstenknop, die automatisch zoekt of de naam ook in een andere stamboom bij myheritage genoemd wordt.
Tot 1000 namen is het gratis, daarna kan met upgraden tot diverse levels (personen + leden) tegen een geringe betaling.

Ik zelf heb een een website van PhpGedView, en daar vind ik de rapporten niet zo geweldig. Ook het zoeken naar mensen moet via diverse klikken. Bij FTB staan alle personen gewoon in een lijst.

Adfaer heb ik ook gedownload (heb van mezelf stamboom de luxe, maar die is al erg verouderd) die ik als back-up ga gebruiken en die hele overzichtelijke rapporten laat zien.

Iedereen maakt geschiedenis.

36

Re: softwaren voor Genealogie.

hallo allemaal,

Ik zelf gebruik, geneanet is gratis en nederlandstalig .

Ben er zeer tevreden over.

Grt Frans

37

Re: softwaren voor Genealogie.

Hoi Frans,

Geneanet is goed als je maar een familie doet.
Zelf heb ik er ook mijn familie Bresser op staan, maar...........
Ik kan er de families van Boekel en die van de familie Vorstenbosch daar niet op kwijt.
Heb het geprobeerd maar lukt niet.
Adfaer ken ik niet, wel van naam dat wel.
Heb naar heel veel programa's gekeken en ik blijf bij Genopro.
Heb het nu op een laptop gezet en kan het nu overal meesjouwen, heerlijk als je weet dat er oudere familieleden komen.

38 Laatst bewerkt door robgomes (20-01-09 16:27:32)

Re: softwaren voor Genealogie.

Als ik zo al de berichten lees over geneaogie programma en html genereren vraag ik mij toch wat af.
Als je data wat omvangrijker wordt, wordt daarmee automatisch het aantal html pagina's groter.
Uploaden met een FTP programma naar je host wordt dan bijna onmogelijk. Duurt lang en er kunnen fouten optreden.
Zeer vaak wordt de verbinding verbroken of kan een bestand niet worden ge-upload.
Hoe controleer je dan of alles wel echt goed op je host staat?

Ik heb bijv. gegevens over bijna 100.000 personen in mijn genealogie programma; ik gebruik daarvoor als jaren Brothers Keeper (versie 6.3.8) in het Nederlands (shareware, maar voor altijd gratis te gebruiken). Zie: http://www.bkwin.net/version6.htm
Het genereren van 10.000den html pagina's kost een zee aan tijd; uploaden daarvan nog meer.
Onmogelijk om mee te werken.

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op The Next Generation of Genealogy Sitebuilding© ("TNG"); prijs $ 29,99, veilig online te betalen en na zeer korte tijd al te downloaden. Directe hulp van de maker is zeer snel.
Kijk eens op: http://lythgoes.net/genealogy/software.php
Een ultiem programma.
Importeren via een gedcom van ca. 95.000 records ca. 30 minuten.
Of zelf je gegevens invoeren.
Voorbeeldsite: http://www.robgomes.nl/tng

In de afgelopen jaren heb ik vele programma's uitvoerig getest.
De combinatie Brothers Keeper (BK) en TNG kwam daarbij als beste uit de bus.
BK ondersteunt de meeste gedcom-tags volgens de laatste standaard; Aldfaer en andere programma's daarentegen veel minder.
Importeren van mijn gedcom in HazaData (laatste versie) duurt bijna 24 uur!! Dus dat valt uit de boot. En ik heb toch een zeer snelle pc met een Core Quad6600 processor.

Robert Gomes
Cabedelo, Paraíba
Brazil

39

Re: softwaren voor Genealogie.

Hallo,
Ik ben een nieuwe deelnemer, maar houd me al jaren bezig met genealogie met mijn zoon als proband. Ik gebruik Legacy dat, op enkele probleempjes na, uitstekend draait. Veel van mijn voorouders komen van Walcheren ZLD en dan komt het vaak voor dat één bepaald gezin diverse malen in de stamboom voorkomt. Soms heeft het programma daar wat moeite mee.

40

Re: softwaren voor Genealogie.

Al jaren ben ik gebruiker van PRO-GEN. Een uitstekend programma, waar je heel veel mee kunt doen.
zie www.pro-gen.nl

41

Re: softwaren voor Genealogie.

Al jaren een zeer tevreden gebruiker van GensDataPro voor mijn primaire bestanden en voor mijn secundaire bestanden maak ik gebruik van het gratis programma Oedopus II van Leen Lamain. Dit ook omdat er nogal behoorlijk wat DTB´s van de provincie Groningen op het internet te vinden waren in de de Oedipus file
zie http://www.lamain.nl/
Met vriendelijke groeten.

42

Re: softwaren voor Genealogie.

Ik heb deze gedownload en vind het een mooi programma

http://www.myheritage.nl/family-tree-builder

43

Re: softwaren voor Genealogie.

Voor de mensen die met Mac OS X werken is het programma MacFamilytree een aanrader zeer handig programma met allerlei mooie en handige functies.
http://www.syniumsoftware.com/macfamilytree/

44

Re: softwaren voor Genealogie.

Gerrvd schreef:

Ik heb deze gedownload en vind het een mooi programma

http://www.myheritage.nl/family-tree-builder

Ook ik gebruik het programma van heritage.
Vooral de smart matches zijn een mooie aanvulling.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

45 Laatst bewerkt door WimD (15-04-11 22:52:15)

Re: softwaren voor Genealogie.

Ik heb de family-tree-builder geïnstalleerd. Het lijkt een prima programma.
Alleen is het jammer dat veel mogelijkheden alleen beschikbaar zijn als je een
betaald abonnement neemt.
De smart matches leek een geweldige aanvulling. Dit valt in de gratis versie
nogal tegen. Maar een gegeven paard......

Het programma heeft een GEDCOM import en exportfunctie.  smile

http://www.myheritage.nl/family-tree-builder

46

Re: softwaren voor Genealogie.

Al pakweg 10 jaar gebruik ik ProGen met veel plezier, ook goed tegen rsi. Heb wel geexperimenteerd met html-pagina's genereren inclusief html-sjablonen bewerken, en vervolgens uploaden naar m'n site, maar wat een gedoe als je vaak je data wilt updaten! Ik kies tegenwoordig voor uploaden van een export in Gedcom formaat naar Rootsweb, een veel grotere genealogie database, waardoor m'n gegevens ook gevonden worden als mensen zoeken in de grotere database. De weergaves die Rootsweb biedt zijn echter beperkt;  Descendancy, Pedigree, Register, Ahnentafel, al is het al beter dan Progen en de meeste andere genealogie software. Het is maar wat je zoekt:-) Daarom heb ik zelf een Kinship View ontwikkeld en een Maternal Line. Meer weten? Google mij of 'All in the family'. Onovertroffen blijft de cirkeldiagram export in pdf-formaat van ProGen. Minpuntje blijft dat bij elke export naar Gedcom je van alle persoons- en relatievelden aan moet geven of je ze wel/niet in de export wilt, je zou je voorkeurinstellingen vast moeten kunnen leggen.

47

Re: softwaren voor Genealogie.

Hallo,

Wie heeft er ervaring met het programma Pro Familie?
Ik gebruik nu Aldfaer maar ik wil iets anders gaan proberen.

48

Re: softwaren voor Genealogie.

Dag,

Zie het nog nergens genoemd, ben er net mee bezig (na een teleurstellende ervaring met Haza-21):

Legacy.

Willem.

Leagcy 7.5

49

Re: softwaren voor Genealogie.

Willem,

zie bericht nr. 39.

Cor

50

Re: softwaren voor Genealogie.

Na vroeger gewerkt te hebben met Brotherkeeper nu naar het 100% open source project Gramps overgestapt. Ben onder de indruk. Op elk programma is wel wat aan te merken, maar dit is de eerste die tenminste 100% OS onafhankelijk is.
Wat ook erg fijn is, is dat alles netjes gedaan kan worden: alle referenties en verwijzingen kunnen nu eindelijk echt netjes worden gelinked.

Wat ik mis in versie 4 (5 komt er snel aan), is het automatisch checken van namen als je en nieuwe persoon toevoegt. Dat was heel fijn in BK, maar dat programma lijkt niet bijgewerkt te worden.

http://gramps-project.org/