1

Onderwerp: Geruimde graven.

Mijn overgrootouders, Bauke H. Dolstra 1851 - 1941 (Bauke Dol) en Lamkje Egberts Bakker 1855 - 1916 zijn begraven in Tijnje. Ergens in de beginjaren 2000 heb ik (gelukkig) deze stenen gefotografeerd. Ik zie nu bij de indexatie van de graven van Tijnje deze namen niet terug. Houdt dat in dat de graven geruimd zijn ? Wordt dat bijgehouden op deze site ? Misschien een kolom "geruimde graven ".???
Als er belangstelling is voor de foto's van voormeld echtpaar, zie www.dollenindetijd.nl of mail even naar mij
groeten
Tabe

2

Re: Geruimde graven.

Ha Tabe.
De ruimingen worden niet bijgehouden.
Zouden ook ALLE gemeentes, kerkorganisaties etc. dit bij graftombe moeten melden.
Dat zie ik niet zitten.
Wij weten niet welke graven geruimd zijn.
Vanmiddag op fotojacht voor graftombe zag ik een steen tegen de kerkmuur staan, die kon ik nog even fotograferen.
Was deze gisteren opgehaald waren we die kwijt.
Helaas is er geen ruimte voor extra vermeldingen.

Dat je de familie niet terug vind kan zijn door grafruiming, steen onleesbaar, vergeten of weigering van de camera.
Mijn "oude"  camera moest eerst de ontspanner 1/2 ingedrukt worden zodat de camera zich in kon stellen en dan doordrukken.
Dit ging zo licht en met een korte slag dat mislukken ook bij mij nogal eens voorkwam.
Gelukkig heb ik nu een andere.
Tijnje heb ik trouwens niet opgenomen.
Groeten Cor.

3

Re: Geruimde graven.

Cor.
Kan mij voorstellen dat het niet mogelijk is om de ontruimde graven bij te houden op deze site.
Overigens heb ik kennelijk met mijn neus gezocht, want bij een nieuwe zoekslag heb ik de graven van mijn overgrootouders wel degelijk in de bestanden gevonden. Op de grafzerk staat inderdaad Bouke Dolstra. Ik heb echter gezoccht onder BAUKE Dolstra, zijn GBA-naam. Een prettige verrassing dat deze graven nog bestaan.

groeten
Tabe

Re: Geruimde graven.

Geruimde graven zijn ook moeilijk traceerbaar. Maar ik neem aan dat eenmaal geruimde graven die op de site staan, er wel op blijven staan en zo toch bewaard blijven voor het nageslacht.

5

Re: Geruimde graven.

Het zal toch wel ergens genoteerd worden waar iemand is begraven. Dus ook al is een graf geruimd, dan zal het toch ergens geregistreerd staan. Bijvoorbeeld bij de gemeente of bij de beheerder van een begraafplaats? Op die manier zou je terug kunnen vinden waar iemand begraven is geweest.

Marcel Peeringa

Re: Geruimde graven.

hallo allemaal.
ben blij tabe dat de foto,s er wel waren vond het al wat vreemd.
graven die worden geruimt staan als het goed is geregisteerd bij de gemeentes en ook bij de beheerders van de begr pl.
volgens mij noteren ze alles nog in de boeken in plaats van de comp.
groet wiesje

7

Re: Geruimde graven.

hallo, als nieuwe gebruiker van deze site moet ik nog even een beetje zoeken
maar de begraafplaatsen van Steenwijk staan er nog niet op he?
komen deze nog of moet ik echt nog even doorzoeken?
groet Mariska

8

Re: Geruimde graven.

Hallo Mariska.
Als je vanuit de startpagina naar Overijssel gaat, dan naar Steenwijkerland gaat, dan zie je geen begr.pl. Steenwijk staan, behalve dan de R.K. begr. pl. of kerkhof.
Ook bij In Bewerking staat nog geen Steenwijk, dus heeft zich nog geen vrijwilliger hiervoor gemeld.
Dus geen enkel idee wanneer deze begr.pl. opgenomen wordt.
Toch maar zelf heen gaan of kontakt met de beheerder zoeken ??

Groeten Cor (afd. P.R. van Graftombe).

9

Re: Geruimde graven.

graven gemeente beegden limburg.

10

Re: Geruimde graven.

shuttle schreef:

graven gemeente beegden limburg.

oude en nieuwe kerkhof

11

Re: Geruimde graven.

Hallo,
In Giethoorn worden in december 2007 verschillende graven geruimd.
Volgens staan ze nog niet op graftombe.

groeten Ally

12

Re: Geruimde graven.

Hallo Ally

Op dit moment zijn alle te ruimen graven gefotografeerd. Publicatie volgt in etappes via deze site.

Groeten,

Ernst

Is dit de weergave van de werkelijkheid, of geeft de werkelijkheid dit weer? (Frank Boeijen 2009)

13

Re: Geruimde graven.

Stel dat mijn grootouders op een "bestaand" graf zijn begraven... wordt dan ook bijgehouden wie daarvoor op die plek lag...?

14

Re: Geruimde graven.

Niet door Graftombe.
Waarschijnlijk wel door de beheerder.
Als eerst de steen van de voorgangers is gefotografeerd door een Graftombe vrijwilliger m/v en na enkele jaren iemand de nieuwe steen fotografeerd wordt die toegevoegd aan het bestand.
De oude wordt niet verwijderd omdat Graftombe niet per graf bijhoud wie er ligt/liggen.
Zo blijft zoveel mogelijk data beschikbaar ook voor nieuwe starters in de genealogie.
Cor.  afd. P.R.

Re: Geruimde graven.

Het is, zoals al eerder is gezegd, ondoenlijk om continu bij te houden welke graven geruimd zijn. Maar, stel:

Iemand komt er achter dat een paar graven geruimd zijn. Deze graven staan gelukkig wel al op Graftombe.nl . Zou het dan niet handig zijn als deze persoon (die geen vrijwilliger van Graftombe.nl is) wél zou kunnen doorgeven dat die graven geruimd zijn, zodat het dan wordt verwerkt in de details van desbetreffende graven op deze site? (Bijvoorbeeld: "Dit graf is inmiddels geruimd.") Op deze manier voegt men dus alleen ruimings-informatie toe wanneer die daadwerkelijk vrijwillig door iemand wordt verstrekt, dan dat vrijwilligers van Graftombe.nl zelf actief op zoek moeten gaan naar die informatie.

Ik heb zelf natuurlijk geen goed idee van hoeveel gegevens men bij dit systeem zou ontvangen (ik houd deze site immers niet bij), maar vast minder dan 30 meldingen per week of iets dergelijks?

In ieder geval, het kwam gewoon bij me op. Misschien een leuk idee voor in de toekomst (wanneer alle kerkhoven in Nederland opgenomen zijn op Graftombe.nl). smile

16

Re: Geruimde graven.

Onderwerp geruimde graven
Ik kan mij voorstellen als je weet dat er graven geruimd worden je als vrijwilliger die fotografeert voor of achter het fotonummer GR zet =(geruimd of wordt geruimd), soms worden  ook zerken verwijderd omdat deze in verval? zijn hierbij zou Ver =(verwijderd) kunnen staan Het is aan de beheerder Willem waar dit staat voor of achter het nummer er moet wel eenheid zijn. Wij hebben bij het fotograferen ontdekt dat er een heel gedeelte wordt geruimd, en op enkele plaatsen zerken zullen worden verwijderd, deze zijn dan ook als eerste gefotografeerd om ze te behouden deze zaken worden vermeld op het mededeling bord bij de ingang van de begraafplaats