Onderwerp: softwaren voor Genealogie.

Wat zijn de betere software programma's voor genealogie.
Om b.v kant en klare internet pagina's te maken.
Wat zijn de voor en nadelen van sommige programma's.

Vriendelijke groet, Willem

Wie werkt maakt fouten wie niet werkt ook zelfs ik.

2

Re: softwaren voor Genealogie.

Hallo Willem en anderen.
Pro-Gen een Ned. progr. van ca.50 Euro heeft een mooie uitvoer (vind ik) naar html.
Links een smalle kolom met alle namen onder elkaar en rechts een brede kolom
met de hele genealogie.
De invoer is op een DOS achtige manier wat ik niet allemaal even logisch vind.
Het werkt wel gewoon onder Windhoos.
Aldfaer is gratis en dat heeft wel een Windowsachtig uiterlijk.
Zelf gebruik ik Brother's Keeper een amerikaans programma wat wel in het NL is
vertaald, alleen de help file maar voor de helft.
Je kunt met alle drie progs een Gedcom file maken.
Die kun je inladen in Kstableau of in Humo-Gen (beide gratis) en die maken
ook een html bestand voor op een homepage.
Maar geen van allen maakt de homepage zo mooi als jouw eigen familie page !!!

Maar zoveel mensen zoveel smaken, er zullen vermoedelijk anderen zijn die een
ander programma gebruiken en dat veel beter vinden.
Keus is moeilijk, maar het is net als met auto's.
50 merken, duizenden typen en de 1 koopt merk A en de ander merk B en ik
kocht als laatste merk P.

Maar om te beginnen lijkt mij Aldfaer een goede keus (www.aldfaer.nl).
Je kunt via Gedcom altijd overzetten naar een ander programma.

Succes van Cor Seinstra.

3

Re: softwaren voor Genealogie.

Pro-Gen is een fantastisch programma.
De uitvoer als cirkeldiagram is zeer fraai en goed leesbaar.

gerrit

kijk eens op:
[url]http://www.ganymedes.com[/url]

4

Re: softwaren voor Genealogie.

Pro Gen is niet slecht. HazaData met de bijbehorende macro's voor de tekstverwerker geeft een mooier beeld en is op allerlei manieren uit te voeren.

Aldfaer is inderdaad om te beginnen goed, doch met heel veel beperkingen. Begin je met zo'n beginnersprogramma dan stap je daar niet snel af. Je mist wel wat er allemaal kan met betere programma's en dat is ook wel jammer.

(Cor, buiten deze mail, omdat ik je mailadres niet kan vinden: bedankt met de info van De Reusen, namens Marjolein de Reus)

Groet van Kees Stada
www.stada.nl/terschelling
_____________________________________________________________________

Cor Seinstra schreef:

Hallo Willem en anderen.
Pro-Gen een Ned. progr. van ca.50 Euro heeft een mooie uitvoer (vind ik) naar html.
Links een smalle kolom met alle namen onder elkaar en rechts een brede kolom
met de hele genealogie.
De invoer is op een DOS achtige manier wat ik niet allemaal even logisch vind.
Het werkt wel gewoon onder Windhoos.
Aldfaer is gratis en dat heeft wel een Windowsachtig uiterlijk.
Zelf gebruik ik Brother's Keeper een amerikaans programma wat wel in het NL is
vertaald, alleen de help file maar voor de helft.
Je kunt met alle drie progs een Gedcom file maken.
Die kun je inladen in Kstableau of in Humo-Gen (beide gratis) en die maken
ook een html bestand voor op een homepage.
Maar geen van allen maakt de homepage zo mooi als jouw eigen familie page !!!

Maar zoveel mensen zoveel smaken, er zullen vermoedelijk anderen zijn die een
ander programma gebruiken en dat veel beter vinden.
Keus is moeilijk, maar het is net als met auto's.
50 merken, duizenden typen en de 1 koopt merk A en de ander merk B en ik
kocht als laatste merk P.

Maar om te beginnen lijkt mij Aldfaer een goede keus (www.aldfaer.nl).
Je kunt via Gedcom altijd overzetten naar een ander programma.

Succes van Cor Seinstra.

5

Re: softwaren voor Genealogie.

Ooit ben ik begonnen met de dos-versie van GensData, tot mijn tevredenheid. Naderhand kwamen er meer programma's met meer visuele handigheidjes en gemak, zodat Gensdata en het tijdje proberen met Hazadata achterhaald aandeden.
Vervolgens kwam Gensdata met een hele nieuw programma en dat heeft wat mij betreft alle benodigde toeters en bellen en werkt als een zonnetje. Maar het is net wat al eerder vermeld werd: vraag 50 genealogen hun favoriete programma en je krijgt 50 verschillende antwoorden.

Re: softwaren voor Genealogie.

Voor het invoeren van mijn gegevens gebruik ik Personal Ancestral File (PAF) van de LDS/Mormonen. Werkt uitstekend. Geen rare foutjes en onstabiliteit die ik bij Aldfaer tegenkom. Erg duidelijk en overzichtelijk. Wil ik meer met mijn gegevens dat exporteer ik vaak naar Pro-Gen, Aldfaer of Kstableau.

PAF heeft 1 nadeel met het invoeren van kinderen. De volgorde van invoeren is de volgorde waarin ze komen te staan. Dus als je kind #3 als eerste invoert staat hij als eerste kind van ouders genoemd. PAF past dit niet automatisch aan op de goede volgorde.

7 Laatst bewerkt door wmuller (19-06-06 07:01:54)

Re: softwaren voor Genealogie.

Om M.A. Brandts Buijs uit de brand te helpen. PF is inderdaad een prima programma, eenvoudig en stabiel.  Je kan de kinderen van anderen ook nog ordenen. Versie 5.zoveel.

1 / Ga naar de menubalk boven in,
2 / Kies EDIT
3 / Kies ORDER CHILDEREN
4 / Op het schermpje dat dan tevoorschijn komt kan je de volgorde aanpassen aan de b.v. de geboortedata.

Succes
wmuller

8 Laatst bewerkt door M.A. Brandts Buijs (18-06-06 09:22:31)

Re: softwaren voor Genealogie.

Geweldige tip! Dank je wel.

9

Re: softwaren voor Genealogie.

Hallo,


Even een kleine tip voor de Linux gebruikers.

Voor Linux bestaan (o.a.) de volgende (volledige gratis) genealogie programma's.
Gramps (http://gramps-project.org/) en LifeLines (http://lifelines.sourceforge.net/).

Ik gebruik zelf "Gramps", het programma heeft veel invoermogelijkheden en meerdere
manieren om overzichten te printen of in PDF bestanden op te slaan.

Misschien een tip voor de Linux gebruikers ?




Met vr. gr.
F. Jager

Re: softwaren voor Genealogie.

hazadata, als ik een uitdraai wil maken in hazadata en wil opslaan in word hoe doe ik dat dan? is er iemand die me dat gedetailleerd kan uitleggen want kom er niet uit! bvd johan zwart

Ook ik werk, dus ook ik maak fouten! en daar is niets mis mee!

11

Re: softwaren voor Genealogie.

Hallp allemaal,
Ik ben een Haza-Data gebruiker maar met de nieuwe versie kan ik niet overweg ik mis mijn gezins overzichten weet iemand hoe ik die in de nieuwe Haza kan oproepen?
Groetjes Thaira

12

Re: softwaren voor Genealogie.

Ik ben ook ooit begonnen met Aldraer, heb wat andere programma's geprobeerd tussen de bedrijven door.

Werk nu met Gens Data Pro, en ben daar heel tevreden over, de uitvoer naar HTML is goed, en vooral de copy en plak functie is ideaal.

Maar al eerder gezegd, iedereen zijn eigen voorkeur.

N. van Dijk

13

Re: softwaren voor Genealogie.

Gensdata
Is een prima programma maar ik vind dat zij niet op elke pagina de link van hun site/product van gensdata behoren neer te zetten.
Ik heb hem zelf ook gekocht.
Ik betaal mijn eigen webserver en domeinnaam.
Ik ben tegen reclame op mijn site die mij op gedrongen word door een programma als Gensdata.
Dan moeten zij het programma gratis verstrekken zodat elke gebruiker er zelf voor kiest om op zijn website HUN reclamen te hebben.
Ik vind Progen een stuk beter slechts 1 x heel bescheiden hun link onder aan de naam index.
Met Haza-Data is dat net zo als ProGen.

14

Re: softwaren voor Genealogie.

Dag Thaira,
Ik werk aan GensDataPro. Die melding op de GensDataPro sites was niet zo reclame-achtig bedoeld hoor, maar in de laatste versie is aan te vinken dat de melding wegblijft.
Groeten, Bas Wilschut

15

Re: softwaren voor Genealogie.

Beste stambomers

Ik heb de discussie over programma's gevolgd. Zelf gebruik ik al zeer lang Pro-Gen. Zeer tot tevredenheid. Werkt met menu's. Kan bijna niet fout gaan. Zeer veel uitvoermogelijkheden.
De Dos structuur lijkt oud maar geeft een eenvoudig en daarmee overzichtelijk geheel.
Een nadeel vond ik altijd de wat omslachtige manier waarop foto's en dergelijke moesten worden gekoppeld. Daarom heb ik nu ook GensDataPro aangeschaft via de Ned.Gen.Ver. Dit windows-programma leest zonder enige omzetting rechtstreeks Pro-Gen bestanden in. Bovendien heeft het enkele leuke mogeijkheden om met foto's om te gaan.

Samen met een mede verenigingslid geef ik een avond in de week voorlichting aan beginners in onze bibliotheek. Altijd komen de kosten wel eens ter sprake. Natuurlijk beveel ik dan het gratis Aldfaer aan, maar ik wijs iedereen onmiddellijk op de uitgebreidere programma's. Want je begint ergens mee en je raakt er mee vertrouwd. Als ik nu echter opnieuw zou moeten beginnen dan koos ik voor GensDataPro.

met groet van Co Pomstra

[color=#FF0000]Perpetuum mobile[/color]                  (Pred.3:15)
[color=blue]wat is was er reeds lang
wat zijn zal is reeds lang geweest
wat voorbij gegaan is, zoekt God weer op[/color]

16

Re: softwaren voor Genealogie.

Ik gebruik al sinds vele jaren GenoPro. De laatste versie laat je de meest fantastische rapporten maken bijv. voor het web, inclusief integratie met Google Maps etc.

Het leuke van het programma is dat je terwijl je invoert al een hele stamboom ziet, die je terwijl je invoert aan het uitbreiden bent.

In vergelijking met de beschreven programma's is GenoPro, veel innovatiever. Het kost $ 49, wat neer komt op ongeveer 35 a 40 euro, maar wat je ook kostenloos nieuwe updates laat gebruiken.

Het enige nadeel is dat het gebruikers interface op dit moment alleen engels is, hoewel je bijvoorbeeld het nederlandse web rapport van mij kunt krijgen.

mvg,
Ronald

Fotograaf van Maarssen e.o.

17

Re: softwaren voor Genealogie.

rboshuis schreef:

Het kost $ 49, wat neer komt op ongeveer 35 a 40 euro, maar wat je ook kostenloos nieuwe updates laat gebruiken.


mvg,
Ronald

Fotograaf van Maarssen e.o.

Net nagekeken, het kost 37 euro.

18

Re: softwaren voor Genealogie.

Al enkele jaren gebruik ik Aldfaer en tot mijn tevredenheid. Echter, na het lezen van ervaringen met GensDataPro heb ik een proefversie gedownload welke mij zeer goed lijkt. Bestaat er een mogelijkheid om alle gegevens van Aldfaer over te zetten naar GensDataPro?
Graag advies, mijn dank.

mvg
Freerk Eggens
fteggens@wanadoo.nl

19

Re: softwaren voor Genealogie.

Freerk,

Vanuit Aldfaer uitvoeren / exporteren naar Gedcom.
Inporteren in GensDataPro.
Opdrachten staan in de uittrekmeu's.

Groeten Cor.

20

Re: softwaren voor Genealogie.

Voor degenen die een website met hun genealogiegegevens - willen - onderhouden is er een meer dan uitstekend open source php-systeem beschikbaar,
genaamd PhpGedView, licensie: GPL;  import van Gedcom files is mogelijk, maar je kunt ook je stamboom rechtstreeks in Phpgedview onderhouden.
Heel veel soorten overzichten, linken van mediafiles mogelijk, afscherming van 'living' gegevens mogelijk, alsmede beveiliging via inloggen. Ondersteuning voor veel talen waaronder nederlands.
Een aanrader!               
Nodig: Webserver(Apache), PHP,Mysql.
van de homepage:
PhpGedView is a revolutionary genealogy program which allows you to view and edit your genealogy on your website. PhpGedView has full editing capabilities, full privacy functions, can import from GEDCOM files, and supports multimedia like photos and document images. PhpGedView also simplifies the process of collaborating with others working on your family tree. Your latest genealogy information is always on your website and available for others to see.

Installatie is een fluitje van een cent - als je al een webserver met php en mysql  draaiend hebt.
voor homepage en sourcecode:

http://www.phpgedview.net/

21

Re: softwaren voor Genealogie.

hallo allemaal.
ik heb ook gensdatapro een mooi programma,maar nu zit ik ergens mee.
mijn zoon heeft een site voor mij gemaakt en daar wil ik dus het program aan toevoegen,helaas maakt hij dan alle gegevens openbaar terwijl ik ook gegevens niet in de openbaarheid wil hebben.
wie kan mij hierbij helpen,graag zo simpel mogelijk uitleg graag.
wiesje

22

Re: softwaren voor Genealogie.

In GensDataPro kan men eenvoudig een selectie maken van "publiceerbaren". Dat zijn:
-alle overledenen,
-alle personen die geboren zijn VOOR een -naar keuze- jaar (doorgaans 1920)
-alle personen die eengvinkt hebben "toestemming voor publicatie"

Die selectie kun je dan als Gedcom exporteren, en die Gedcom kun je dus overal naar sturen wie je maar wil.

-De "eigen" HTML-statische website die GensDatAPro produceert wordt overigens altijd afgeschermd indien dat eenmaal is aangevinkt.

Denk eraan tevoren "opties-bepaal datumgrenzen" te doen. Anders wil er nog wel eens een persoon doorheen glippen die net afgeschermd had moeten worden.

Vriendelijke groeten, Bas Wilschut

23

Re: softwaren voor Genealogie.

Sorrie: iets duidelijkere instructies:

CTRL-Q roept het selectiescherm op. Klik daarin "publiceerbaren" en dan "nieuwe selectie"
Dan onder bestand-export-GedCom van selectie.

Vink voor GDP GedView even aan "adressen bij elk persoon zelf" want PHPGedView kan niet aan dat meerdere personen op 1 adres wonen.

Voor export naar Bob Coret of Genealogica Grafica is het leuk om het vinkje voor "coordinaten" aan te laten staan: dan maken die websites ook spreidingslandkaarten van de familie.

Na aanmaken van het GedCom bestand (een .GED) staat de volledige bestandsnaam al op het klembord, zodat je bij het verzenden van de GedCom niet eens hoeft te bladeren naar het .GED bestand, maar gewoon direct de bestandsnaam in het (open bijlage) vakje kunt plakken (met CTRL-V).

Groeten, Bas Wilschut

24

Re: softwaren voor Genealogie.

middag bas.
bedankt voor de uitleg,zal het aan mijn zoon door geven.
ik zelf ben een leek in comp en progammas.
maar weet je zeker tot 1920 openbaar wil geen een voor zijn hoofd stoten.
gr wiesje

25

Re: softwaren voor Genealogie.

... dan stel je gewoon 1910 in...  of 1890 als je helemaal zeker wil zijn.
(in het scherm instellingen-rapportage rechtsonder)

Succes, groeten, Bas Wilschut

Overigens is het ook weer mogelijk om van overledenen aan te vinken dat je die TOCH niet wilt publiceren...
Dat mist in het lijstje boven... (dit is handig om zwarte schapen in de familie toch af te kunnen schermen)