1

Onderwerp: Graf onderhoud

Hallo
Mag ik op de begraafplaats zonder aankondigen een graf van een ver famillie lid schoonmaken?

Grot roy

2

Re: Graf onderhoud

Hallo Roy,

Was zelf gisteren op een begraafplaats met een bordje:
Werkzaamheden door bedrijven en familie eerst melden bij de beheerder.
Of schoonmaken onder werken valt ??
Even contact zoeken met de beheerder kan geen kwaad.

Maar ik zie vaak mensen aan het schoonmaken en klein onkruid verwijderen zonder
dat daar toestemming voor gevraagd wordt.
Bomen of grote struiken weghalen is wat anders.

Gr. Cor

3

Re: Graf onderhoud

Oke bedankt!
Gaat ook alleen om groene aanslag op de steen schoonmaken
Zal is contact opnemen met de beheerder van de begraafplaats

Re: Graf onderhoud

Je kunt voor de zekerheid de Gemeente bellen. Wij hebben vorige week met hetzelfde bijltje gehakt. Het graf van mijn moeder haar opa en oma; mijn overgrootouders dus. Wij deden altijd uit gewoonte het graf onderhouden, nu heb ik een "dingetje" met de Gemeente Veendam, omtrent het uitgeroepen "funerair erfgoed", wat vreselijk is beschilderd, maar dit terzijde. Ik heb tijdens het gesprek met de Gemeente gevraag hoe e.e.a in elkaar zat. Je moet officieel "rechthebbende" van een graf zijn, om te beslissen, wat er met een graf gebeurt. (onderhoud/reinigen, noem maar op). Je kunt dat bij de administratie van de begraafplaatsen van de Gemeente aanvragen, was bij mij in twee dagen bekend. Bij ons was er geen rechthebbende en mochten wij in principe niks, want in dat geval is de Gemeente "eigenaar"/ "rechthebbende" van het graf. Ik heb toen gevraagd, of ik deze taak op mij mocht nemen, ik heb een sterke verbondenheid met deze mensen, zij gaven mij een fantastische opa en daar ben ik hun erg dankbaar voor. Dat mocht, normaliter zou je dan Grafrechten moeten kopen, voor een bepaalde danwel onbepaalde tijd. Het gaat hier in mijn geval, om een erg oud kerkhof en bij mijn overgrootouders is er destijds een graf voor onbepaalde tijd aangeschaft. Ik ben dus nu "rechthebbende" en neem de verantwoordelijkheid voor het graf op me. Zo lang ik er voor zorg, dat het graf niet in verval raakt en goed schoon en onderhouden blijft, blijf ik "rechthebbende" (en hoef niet te betalen; onbepaalde tijd). Constateert de Gemeente verval, dan wordt er zo'n naar bordje geplaatst van "het graf wordt binnenkort geruimd", dan heb je nog ongeveer een jaar de tijd er iets aan te veranderen... Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen, dat ik in al mijn onwetendheid al 16 jaar lang het graf dan zogezegd "stiekem" heb onderhouden..., nooit iemand over gehoord... Dus ja, waar kies je voor? Ik hoop da je iets aan m'n verhaal hebt. Hartelijke groet Sonja