1

Onderwerp: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Graftombe.nl draait nu al een paar jaar, met af en toe wat nieuwe toevoegingen, zoals het nu draait .

Wij willen u vragen aan te geven wat u nog mist. Heeft u nog ideeën voor de huidige website, dan horen wij dat graag. Alle tips/ideeën die de website nog beter kunnen maken zijn welkom.

2 Laatst bewerkt door Maikel Galama (19-11-12 12:49:24)

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hoi Steffan,

het loopt nog niet storm met reacties, laat ik dan maar eens beginnen.........

Is het mogelijk de gegevens aan te vullen met grafstenen die IN de kerk liggen ?
En een mogelijk andere aanvulling: inscripties die je op de openbare weg kunt tegenkomen of op huizen en gebouwen.
Denk hierbij aan ''de eerste steen gelegd door'' e.d.
Van dit laatste zal ik zo meteen een linkje plaatsen naar de foto's die ik dit jaar maakte, het zijn er al een paar honderd. Ik moet ze eerst even ''uploaden'' !

Groetjes, Maikel

P.S.: uploaden is niet gelukt.......

3

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Het loopt niet echt storm inderdaad.

Dat eerst wat je aangeeft is al mogelijk, lijkt me.. Je tweede aanvulling. Ik vrees dat dat een beetje het doel van Graftombe.nl voorbij streeft.

Ik was eerlijk gezegd meer opzoek naar aanvullingen wat betreft de 'technische' mogelijkheden. Meer/andere zoekmogelijkheden en andere zaken die met het gebruik van de website te maken hebben.

4

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hallo allen,

Grafstenen in de kerk toevoegen is volgens mij al eens
aan de orde geweest, maar kan dat bericht niet vinden.
Eveneens volgens mij zag de beheerder daar geen
probleem in.
Was het anders dan lees ik het wel.
Mijn antwoord is geweest dat ik het prima vind,
maar dat het voor Friesland niet zo nodig is gezien
het boek van Hessel de Walle over alle grafstenen
in alle kerken in Friesland.
Soms moeten vloeren open gemaakt worden of
banken verplaatst etc.

Stenen met iets als : eerste steen gelegd geeft misschien
iets aan gen. informatie.
Maar dit en andere gevelstenen zijn geen Graftombe.
Andere gevelstenen als gapers, dieren, wapens etc.
horen hier ook niet thuis.
Het was niks, het is niks en het wordt nooit wat is een
vernederlandste Leeuwarder uitdrukking.
Nu wil ik niet negatief zijn.
Wie was ook al weer zo voor: alleen vermelding
wat op de stenen staat ?????

MAAR IK MAAK HIER NIET DE DIENST UIT.

Groeten
Cor

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Wat dacht je van een familienaam-monitor, a-la genliasmonitor. Dat je een mailtje krijgt als een bepaalde achternaam op de website is geplaatst. Bij een naam als Bakker, Visser, de Vries of Jansen heeft het weinig meerwaarde, maar mijn voorgeslacht kent wat uitzonderlijkere namen waarbij dit zeer van pas zou komen

6

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

M.A. Brandts Buis u bedoelt: http://www.graftombe.nl/NamesMonitor ? smile

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Whahaha, en het leuke is, ik heb er al namen instaan ook ! big_smile
Niet goed opgelet big_smile

Eens denken...
de mogelijkheid een url bij te voegen, bijvoorbeeld naar een biografische wikipedia pagina
of mogelijkheid een foto toe te voegen? Een portret ofzo

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hoi allemaal,

ik heb inmiddels heel veel genealogische (en andere) informatie gevonden op de ''eerste steen gelegd door'' !

Het zijn geen graftombe's maar ze voldoen wel aan de behoefte bij de bezoekers van deze site.
Ze geven informatie over de vermelde personen en vaak ook over de plaats waar ze woonden.
Omdat steeds meer van dit soort gebouwen verdwijnen (en dus meestal ook de stenen) zou het mooi zijn deze stenen aan Graftombe toe te voegen en de gegevens daarmee voor ons nageslacht te bewaren.

Wat de technische kant van de vraag betreft zie ik graag de mogelijkheid tot het zoeken op twee familienamen tegelijk.
En wellicht -maar dat zal een stuk moeilijker zijn- kunnen echtparen die op verschillende plaatsen begraven zijn aan elkaar gekoppelt worden ?

Groetjes, Maikel

9

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Zou het mogelijk zijn dat de straatnaam waar het kerkhof is in dorp of stad vermeld kunnen worden ?  b.v Stadskanaal heeft veel begraafplaatsen en bij enkelen is het moeilijk te vinden waar ze zijn.

gr.  Aaltina

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Goedemiddag

We zijn wel van plan om de adressen erbij te plaatsen.
Maar daar zit nog al wat werk in.
Hier bij een site waar je heel veel adressen kunt vinden.
http://www.rouwboeket-rouwboeketten.nl/ … rland.html

Vriendelijke groet, Willem

Wie werkt maakt fouten wie niet werkt ook zelfs ik.

11 Laatst bewerkt door Maikel Galama (10-12-13 14:35:20)

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Wat de technische kant van de vraag betreft zie ik graag de mogelijkheid tot het zoeken op twee familienamen tegelijk.
En wellicht -maar dat zal een stuk moeilijker zijn- kunnen echtparen die op verschillende plaatsen begraven zijn aan elkaar gekoppelt worden ?

Ik zie dat er op mijn vraag geen antwoord is gekomen......
Moet kunnen maar ik heb nog een vraag:

Kan het ook mogelijk gemaakt worden op alleen voornaam te zoeken ?
Aangevuld met zoeken op 2 familienamen maakt het beter mogelijk om vraagstukken op te lossen mbt bijv. moeilijk leesbare stenen.
Ik zoek nu een familienaam horende bij een Roelof ..... te Scharl, e.v. vermoedelijk een Smith.

Groetjes, Maikel

P.s. de gezochte Roelof (Mast) heb ik inmiddels gevonden........

12

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Het is technisch wel mogelijk, maar voorlopig hebben we deze toevoeging aan het zoeksysteem niet op de planning staan.

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hoi Steffan,

ik hoop dat het zoeken op voornaam EN op 2 familienamen binnenkort WEL op de planning komt !
Zou echt een grote verbetering van de zoekmogelijkheden zijn.
Temeer daar de bestanden steeds groter worden.......

Groetjes, Maikel

14

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Als toevoeging:
1- Een lijst met alle begraafplaatsen, met de laatste update datum.
2- Als een begraafplaats 'in bewerking' is een verwachte datum dat de data beschikbaar komt.
3- Een 'graf geruimd' datum.

Iets anders:
4- Zou er een mogelijkheid zijn om Crematie data op te nemen?

Verder heel positief over Graftombe.nl.
Kan hier tenminste een data vinden die via de bevolkingsregisters (nog) niet beschikbaar zijn!

15

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hallo Rob.

1: Laatste updates zie Forum > Vrijwilligers > Belangrijk (3e van boven).
Deze werk ik steeds bij.

In de In Bewerking lijsten staan alle begraafplaatsen per provincie.
Maar worden niet meer bijgehouden.

2: Moeilijk denk ik.

3: Die gegevens krijgen wij niet.
Alle aanwezige begraafpl. kontroleren !!
Een giga klus.

4: Ook bij crematoria worden foto's gemaakt van urnen
en urnengraven.

Verder maar zien op delpher.nl , mensenlinq.nl en kranten sites.


Cor

16

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

mooie site moet ik zeggen! Zag een opsomming van gevallenen, misschien een idee om daar een plaats voor te maken...monumenten voor gevallenen.......

17

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

De naam LIEVERS waar komt die voor in Nederland  ,ik kan hem nergens vinden of is het een naam die in België voorkomt ik weet  het niet

18

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hallo Fijnard,

De site voor voornamen en familienamen is:
www.meertens.knaw.nl

http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_ … &taal=

Hier is de verspreiding te zien.  270 in 2007 in Nl.

Cor

19

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Kan iemand alsjeblieft de lijst met ''in bewerking '' updaten ? Het is zo zeer moeilijk om te zien welke wel of niet aan een update toe zijn.

20

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

zie mijn bericht hierboven van 04-09-2014.  punt 1.

Cor

21 Laatst bewerkt door cmdieleman (11-09-20 12:45:32)

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hallo, heel fijn dat de begraafplaats in Terneuzen ook is opgenomen in Graftombe! Ik kom veel familieleden tegen en zie ook dat er foto's van hun grafstenen zijn gemaakt. Maar hoe kan ik die foto's ook zien? Als ik op het nummer van de foto klik, gebeurt er niets. Heel graag uw antwoord en bij voorbaat dank!

22

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hoe vraag ik een foto aan?
Foto's aanvragen gaat via de op de homepage aangegeven stappen.
Namen aan de aanvraaglijst toevoegen kunt u doen door, bij een naam, te klikken op "Voeg foto toe aan aanvraaglijst". Vervolgens klikt u door naar de lijst of klikt u op Mijn graftombe.nl > aanvraaglijst in het hoofdmenu.
Voor het aanvragen van een foto heeft u een gebruikersaccount nodig.

23

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Hartelijk dank voor de aanwijzingen! Ik heb nu heel wat familieleden gevonden, zowel van Dekker als van Dieleman.
Heel handig ook, dat er meestal één of meer familieleden onderaan zijn vermeld. Aan de hand daarvan kon ik de juiste personen traceren.
Ook heel veel dank aan de vrijwilligers die de foto's maakten! U bewijst er mij, en veel familieleden van mij, een grote dienst mee!

24

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Een functie waarmee bezoekers een bloemetje of kaarsje kunnen zetten op een graf zoals Leave A Flower op Find A Grave, bijv.
https://www.findagrave.com/memorial/145 … tha-wilken

25

Re: Wat ziet u nog graag op Graftombe.nl?

Een makkelijke manier om de data als open data (of nog beter) Linked Open Data beschikbaar te krijgen. Zo kan Graftombe een echt documentatie bron worden voor andere websites die stambomen maken.