1

Onderwerp: Smakeloos

Ik vind het schandalig dat met de dood van mijn geliefde familieleden geld verdiend wordt.
Ook verbaas ik mij erover dat ik er niks aan kan doen. Foto's voor 2000 worden niet verwijderd, staat op de voorpagina. Mijn springlevende oma heeft al een 'foto ID' voor het grafstenen-'fotomandje' bij haar naam staan. Kan het nog smakelozer?

Het verbaast mij eveneens dat de bedrijven van de reclamebanners op de indexpagina van Graftombe.nl zich met zo'n site willen associëren. De reclamebanners zijn vast afkomstig van een zusterbedrijfje of van de maker van deze site, want ik kan mij niet voorstellen dat een zichzelf respecterend bedrijf op deze manier in de aandacht wil komen.

Een teleurgestelde Arjan

2 Laatst bewerkt door wiesreitsma (01-05-10 13:43:44)

Re: Smakeloos

hallo arjen.

wil toch even wat recht zetten.
ten eerste word hier geen geld aan verdiend.
het zijn vrijwillegers die foto,s maken en hier veel tijd aan besteden.
ten 2de is deze site voor de genealogie.
wij weten uit het verleden dat er veel graven worden geruimd en daarom maken wij de foto,s voor het nageslacht.
het bedrijf wat er bij staat geeft alleen graftombe zijn bestaans mogelijkheid,voor de rest staat er geen reklame bij.
dat is bewust gedaan en dat zouden wij als vrijwillergers ook niet willen.
ik schaam mij niet dat de foto van mijn overl man op deze site staat.
weet ik dat ze hem niet vergeten.

wiesje

3

Re: Smakeloos

wiesreitsma schreef:

ik schaam mij niet dat de foto van mijn overl man op deze site staat.
weet ik dat ze hem niet vergeten.

Ik begrijp dat er mensen zijn die het wel prettig vinden, maar probeert u zich eens te verplaatsen in de mensen die het niet op prijs stellen dat hun overleden familieleden op deze website staan. Hun wens wordt gewoonweg niet gerespecteerd door de beheerders.

4

Re: Smakeloos

Arjan,

De stenen van jouw familie staan op openbare begraafplaatsen.
Iedereen die er langs loopt kan de stenen zien.
En zelfs beschadigen, al is dat misdadig in mijn ogen.
Ver weg wonende familieleden, die jij misschien niet eens kent, kunnen
zo een aanvulling op hun stamboom doen.

Jouw kreet van : geld verdienen   is een slag in de lucht.
Het kost een kleine 100 vrijwilligers alleen maar geld.
Zelf heb ik al meerdere duizenden kilometers gereden,
alles uit eigen beurs betaald.
De reklame levert alleen een korting op de serverhuur op.
De rest van de kosten wordt opgebracht door vrijwillige bijdragen.

Cor
afd. P.R. van Graftombe.

5

Re: Smakeloos

Ik vind dit dus ook smakeloos respectloos en met de smoes komen dat het voor stamboom onderzoek is dan gaan ze er maar zelf achter of naar het rijksarchief. sad  sad  sad

6

Re: Smakeloos

nou, ik vind het niet smakeloos.
we mogen erg blij zijn met de mensen die dit als vrijwilliger doen.
door hun vele tijd die ze er in steken, kunnen veel mensen hier geholpen worden.
en als je het er niet mee eens bent henjoh, het is niet verplicht om om deze site te komen.

7

Re: Smakeloos

De eens vind het respectloos en de ander vind dat niet.
Het is een eeuwige discussie, maar wat vast staat is dat er geen geld wordt verdiend.
Ik zelf vind deze site een geweldig initiatief en een goede bron van informatie.
Ik zou het pas smakeloos vinden als er foto's gemaakt zouden worden van open liggende graven al dan wel of niet met menselijke resten.
Zelfs mijn Oma vind deze site een mooi middel.

En om mensen te verwijzen naar het rijksarchief voor hun stamboom onderzoek vind ik nergens over gaan.
Mensen moesten is weten hoeveel info er toch al openbaar is via andere stamboom websites, en het zal heus niet lang duren voordat ook gedeeltes van het rijksarchief via het internet bereikbaar worden.

Maar zoals met alles is en blijft dit een discussie met daarin allemaal meningen van mensen.

Re: Smakeloos

De opmerking van henjoh653 is onjuist. genealogische gegevens van personen na ongeveer 1900 worden in de overheidsarchieven niet verstrekt i.v.m. privacywetgeving. Grafstenen zijn belangrijke bronnen voor personen na 1900.
Genealogen gaan hier respectvol mee om. Er is geen enkele reden voor  Offline om zich druk te maken.

9

Re: Smakeloos

Wat is smakeloos? Dat ik nog geen twee weken na het overlijden van mijn zwager, zijn overlijden al in een stamboom op het internet zie staan, plus alle familieleden. Dat is pas smakeloos! En ook totaal respectloos voor de nabestaanden!
Deze site geeft zoveel nuttige informatie over de periode na 1900. En respectloos nee, in mijn ogen niet.
Dus vrijwilligers vooral doorgaan!!!!!

10

Re: Smakeloos

Ik zou als vrijwilliger er nog aan toe willen voegen als je je hieraan stoort, dan wordt het tijd dat je een andere site gaat bezoeken. We gaan toch ook niet lopen mekkeren over hetgeen waar we ons aan storen op TV. Dan zappen we ook verder, ik wel in ieder geval.

Ik blijf er ook achter staan dat we dit doen. De mensen die geen geld hebben voor archieven of nog geen openbare gegevens kunnen opvragen van familie, kunnen dat op deze wijze wel. Het spaart hun tijd en geld, doordat wij onze mede genealogen een handje willen en kunnen helpen. Het is legaal en we doen er geen kwaad mee. We gaan respectvol om met de graven en sommigen hebben zelfs banden met de diverse beheerders van begraafplaatsen.

Is dit de weergave van de werkelijkheid, of geeft de werkelijkheid dit weer? (Frank Boeijen 2009)

11

Re: Smakeloos

Lieve mensen,

Waar men zich al aan stoort.

Al je je vader, je  (enig) kind of je moeder naar zijn/haar laatste rustplaats brengt (bij mij ook al gebeurd) dan kies je ervoor een steen op het graf te zetten. Je kunt ook een steen  zonder namen plaatsen , of helemaal geen steen.
In deze tegenwoordige digitale wereld  vind ik het vrij normaal dat,  indien er namen  op stenen staan, deze ook digitaal vermeld  kunnen worden (ook foto's). Ik ben  bijna 70 jaar,  misschien is Arjan  van

12

Re: Smakeloos

Er is een stukje weggevallen geloof ik.

Misschien is Arjan van "smakeloos"ouder. Maar in deze digitale wereld moet je toch met je tijd meegaan.
lokke koopman-veenstra

13

Re: Smakeloos

Niet iedereen is in de mogelijkheid stad en land af te reizen om informatie over familieleden te zoeken, ik in ieder geval niet.

De gegevens van veel van mijn familieleden (waaronder mijn vader, opa's en oma's) zijn op graftombe te vinden en bekijk het van een hele andere kant. Ik ben er trots op dat wij als familie niet de enige mensen  zijn die interesse hebben in de mensen die ooit iets voor dit wereldje heeft betekend en hierdoor niet worden vergeten. Mensen besteden veel zorg aan een graf van een geliefde en kunnen het soms niet zo vaak bezoeken als ze zouden willen (om over het ruimen van de graven nog maar te zwijgen), door graftombe krijgen deze mensen de mogelijkheid het graf digitaal te bezoeken en behoud de overledene zijn bestaansrecht (waar immers een lange geschiedenis aan hangt). Er worden, wat mij betreft, ook geen privacy's geschonden omdat er verder geen gegevens worden vrijgegeven dan de naam en data van de overledene.

De reactie lijkt emotioneel geschreven en dat kan ik heel goed begrijpen maar over een tijdje zul je anders tegen de site aan gaan kijken omdat de foto's en de gegevens op een respectvolle wijze zijn neergezet en ik heb veel bewondering voor de mensen die zich hier dagelijks mee bezig houden.

Groet,
Usiena

Re: Smakeloos

hallo, ik woon in Canada en find het een goed website voor mensen die ver weg woonen,wiebe

15

Re: Smakeloos

Hallo lezers,

Mooi dat er na 1 negatieve reaktie 13 positieve reakties zijn gekomen.
Deze positieve reakties zijn voor alle vrijwilligers een extra
stimulans om door te gaan.

Groeten
Cor

16

Re: Smakeloos

Ook ik woon in Canada en ben maar wat blij met dit website, i.v.m. stamboom onderzoek!!  Aan al de vrijwilligers, beheerder en moderator:--hèèl, hèèl hartelijk bedankt.
regards,
Nanda

17

Re: Smakeloos

Ik sluit mij aan bij alle positieve reacties. Ik kan me voorstellen dat je even schrikt als je de naam van een overleden geliefde/ bekende tegenkomt. Je verwacht dat niet direct. Maar wat als je die namen nooit meer tegenkomt! Ik kwam vanavond de naam van een oud buurmeisje tegen. Ik wist dat ze al lang geleden was overleden, nu weet ik dat ze meer dan 200 km verder ligt begraven en kan ik eens een bloemetje gaan leggen. Dat is voor mij belangrijk.

Bedankt vrijwilligers!!

Theo

18

Re: Smakeloos

Het bericht van Roelie heb ik verplaatst naar gezocht.

Cor

19

Re: Smakeloos

Hallo,

Ook mijn familie is heel blij met deze digitale begraafplaats. Bedankt vrijwilligers.

Met vriendelijke groet,

T. Wanders

20

Re: Smakeloos

Nog even een aanvulling op mijn vorige post.

1. Een grote gedeelte van onze familie is lang geleden verkast naar Canada en die hebben hier ongetwijfeld profijt van.
2. Mijn grootmoeder is 2 weken geleden overleden en er zijn problemen met het graf van mijn opa en oma. Het is mooi dat we nu een bewijs hebben van hoe het graf eruit zag zodat we niet worden belazerd.

Bedankt voor het zo snel toesturen van de foto. :-)

21

Re: Smakeloos

wiesreitsma schreef:

hallo arjen.

wil toch even wat recht zetten.
ten eerste word hier geen geld aan verdiend.
het zijn vrijwillegers die foto,s maken en hier veel tijd aan besteden.
ten 2de is deze site voor de genealogie.
wij weten uit het verleden dat er veel graven worden geruimd en daarom maken wij de foto,s voor het nageslacht.
het bedrijf wat er bij staat geeft alleen graftombe zijn bestaans mogelijkheid,voor de rest staat er geen reklame bij.
dat is bewust gedaan en dat zouden wij als vrijwillergers ook niet willen.
ik schaam mij niet dat de foto van mijn overl man op deze site staat.
weet ik dat ze hem niet vergeten.

wiesje

Ik denk dat alle foto's met respect gemaakt worden. Ik doe dit ook altijd op de begraafplaatsen waar ik naar familienamen speur. Na een bepaald aantal jaren, 30 jaar?, worden de meeste graven geruimd (dat wordt ook met respect gedaan), zo kan het inderdaad gebeuren dat er een steen niet meer te vinden is. Wanneer men op tijd een foto hiervan gemaakt heeft is deze gelukkig nog in archief.
Ik vind dat jullie goed archiefwewrk doen.

Robar.

22

Re: Smakeloos

Als we onze voorouders willen leren kennen of zelfs willen vergeven dan moeten we ons verdiepen in hun levens voor zover dat kan.
Graftombe.nl biedt ons de gelegenheid om door een "kier van een openstaande deur" een blik te gunnen in het
leven van onze voorouders. Zelf ben ik al veel te weten gekomen zoals Ontbrekende namen en data, Relaties (wie liggen er nog meer in het graf), Familieverhoudingen (grafschriften), Locaties van graven (broers en zuster die met hun zerken naast elkaar blijken te liggen) en verloren gewaande familieleden waarvan toch nog een graf blijkt te zijn. Zonder het hele land rond te hoeven reizen wordt dit geboden door Graftombe.nl

23

Re: Smakeloos

Graag sluit ik mij aan bij de positieve reacties van mensen, die de site gebruiken. Ik heb er in elk geval voor mijn stamboomonderzoek veel aan gehad. Dank aan de vrijwilligers!

Wim Paulus

24

Re: Smakeloos

Allemaal loze praat. Voor de komst van internet was het ook perfekt mogelijk om stamboomonderzoek te doen. Waar ´t hier om gaat is dat dierbare overledenen met naam en toenaam voor de hele wereld even online gezet worden. Mijn onlangs veel te jong overleden vader staat er ook op samen met mijn nog levende moeder. Ik vind ´t een grof schandaal dat zoiets gebeurt zonder de directe familie om toestemming te vragen!! En dan nog wel omdat ´n stel genealogen dat goed uitkomt. Wat hebben wij als nabestaanden daarmee te schaften? We hebben mijn vader in alle rust en in besloten kring begraven, een rustoort zou het moeten zijn. Nu staat hij als ´n bezienswaardigheid met z´n zerk op het wereld wijde web. Stamboomonderzoek is prima maar niet op deze manier, heren en dames van Gramtombe.nl. Onetisch en kompleet verwerpelijk. Sterfgevallen en graven zijn familieaangelegenheden en daar hebben jullie je niet mee te bemoeien!

25

Re: Smakeloos

Zweistein schreef:

Allemaal loze praat. Voor de komst van internet was het ook perfekt mogelijk om stamboomonderzoek te doen. Waar ´t hier om gaat is dat dierbare overledenen met naam en toenaam voor de hele wereld even online gezet worden. Mijn onlangs veel te jong overleden vader staat er ook op samen met mijn nog levende moeder. Ik vind ´t een grof schandaal dat zoiets gebeurt zonder de directe familie om toestemming te vragen!! En dan nog wel omdat ´n stel genealogen dat goed uitkomt. Wat hebben wij als nabestaanden daarmee te schaften? We hebben mijn vader in alle rust en in besloten kring begraven, een rustoort zou het moeten zijn. Nu staat hij als ´n bezienswaardigheid met z´n zerk op het wereld wijde web. Stamboomonderzoek is prima maar niet op deze manier, heren en dames van Gramtombe.nl. Onetisch en kompleet verwerpelijk. Sterfgevallen en graven zijn familieaangelegenheden en daar hebben jullie je niet mee te bemoeien!

Het was voor het internet erg beperkt. En omtrent de naam en toenaam, je moet wel inloggen op Graftombe, dus je gaat een site op om eigenlijk te vinden wat je niet wil vinden, raar. Laat ik je zeggen dat alle mensen die hier inloggen met respect naar deze site gaan en niet om reden van nieuwsgierigheid, die kom je vaak op het kerkhof tegen. Het rustoord wordt niet verstoord, want de foto kom je nergens tegen, die moet je bestellen, en dat doen meestal alleen mensen die familie zijn. EN lees eens de reacties die op de pagina staan, sorry dan moet je wel weer op die "verwerpelijke site" inloggen. We doen alles om het respect te bewaren en bemoeien ons nergens mee.