1

Onderwerp: Joodse Begraafplaatsen

Ik fotografeer al jaren Joodse begraafplaatsen in Nederlands en Duitsland en doneer deze aan een non-profit organisatie in Amerika, maar er bestaat nogal wat onduidelijkheid.

Enige jaren geleden, stond er op een (geen idee meer welke) dat het N.I.K. eigenaar is van alle Joodse begraafplaatsen. Ik heb contact gehad met het N.I.K. maar daar doen ze geen mededelingen over. Ook hadden ze geen lijst met alle Joodse begraafplaatsen. (vreemd, als je zegt eigenaar te zijn)  Daarna heb ik alle gemeenten in Nederland geschreven met de vraag waar in hun gemeente begraafplaatsen zijn. De reactie varieerde van uitgebreide medewerking, met documentatie over prive begraafplaatsen en grafheuvels uit de bronstijd, tot de reactie: wat moet u daarmee? , Weten we niet en 'we hebben geen tijd voor deze onzin' Vreemd want de meeste begraafplaatsen zijn openbaar, en de gemeente gaat over de wet op lijkbezorging, dus ze moeten toch weten waar begraafplaatsen zijn? Bovendien krijg je deze reactie ook niet op de vraag naar een andere openbare plaats als bv. een politiebureau of dergelijks. Maar goed.
Na mijn vragen aan het N.I.K. werd hun website aangepast en er stonden opeens regels over het bezoek aan Joodse begraafplaatsen, het werd ook verboden om er foto's te nemen.
Mijn acties werden ten zeerste afgekeurd ! Privacy gevoelig, en meer (onzin)

Wel vroeg men mij om me aan te melden als vrijwilliger bij het fotograveren van grafstenen voor hun eigen website. ( Gelden hun bezwaren dan opeens niet meer?)

En hoe zit het met Begraafplaatsen die onder monumentenzorg staan? Ik mag toch elk monument in Nederland fotograveren?

Wie kan mij vertellen hoe dit juridisch in elkaar steekt? Ik snap het niet.

Met vriendelijke groet,

Bert de Jong

2

Re: Joodse Begraafplaatsen

Bert,

volgens de N.I.K. site is het partikulier eigendom.
Zij bepalen wie daar mag komen.

Ik mag ook niet zomaar in jouw huis komen.!
En jij niet in mijn huis.!

Gegroet,
Cor Seinstra

3

Re: Joodse Begraafplaatsen

Ja dat is duidelijk. Maar mag ik dan even de tekst op jullie beginpagina aanhalen 'Inmiddels is er een uitsluitsel van het CBP (college bescherming persoonsgegevens) en een uitspraak van mr W.G.H.M. van der Putten verbonden als jurist aan o.a. uitvaart.nl.

Het fotograferen van grafmonumenten op openbare begraafplaatsen en het beschrijven en publiceren van dit materiaal is in alle gevallen toegestaan zonder toestemming. Er kan juridisch geen bezwaar gemaakt worden tegen publicatie behalve als de publicatie een commercieel doel heeft.'
Ook openbare begraafplaatsen hebben vaak een Joods gedeelte.

Re: Joodse Begraafplaatsen

Hallo Bert.

Speciaal op verzoek van de Joodse gemeenschap plaatsen we het niet.
Hoe het allemaal precies in elkaar steekt weet ik niet.
Cor Seinstra weet verder wel hoe of wat.

Vriendelijke groet, Willem

Wie werkt maakt fouten wie niet werkt ook zelfs ik.

5

Re: Joodse Begraafplaatsen

Hallo,

ook ik weet niet hoe het juridisch in elkaar steekt.
Op de Graftombe site gaat het over openbare begraafplaatsen.
Maar diverse Joodse begr.pl. zijn van het N.I.K.
Dat is dus hun bezit en daar zijn zij dus baas.
En als zij het wel voor hun eigen leden of wie dan ook willen
laten fotograferen dan is dat hun keus.

Cor Seinstra