1

Onderwerp: Muller - Faber

Beste mensen,

Op dit moment ben ik op zoek naar het graf van de volgende personen:

Franciscus Josephus Muller, geboren 22 oktober 1898 te Groningen, overleden aldaar 26 september 1967 in de leeftijd van 68 jaar oud.

Frans huwde te Groningen 18 april 1922 met

Roelfina Faber, geboren 31 augustus 1899 te Assen, overleden te Groningen 11 oktober 1980 in de leeftijd van 81 jaar oud.

Helaas maakt Graftombe.nl tot nu toe geen melding van dit echtpaar, ik weet ook niet of alle begraafplaatsen in de stad Groningen al gefotografeerd zijn/en of er nog een deel komt.
En om alle begraafplaatsen hiervoor af te gaan struinen is echt onbegonnen werk!

Ik gok nu maar op de hoop dat er iemand is die dit leest en de foto toevallig heeft. Zo ja, dan zou ik daar dolgraag een kopie van willen hebben. big_smile Waarvoor alvast hartelijk dank!

Vriendelijke groet,
Menno.

Fouten maken is menselijk en goed ook!

Re: Muller - Faber

Hallo Menno,

Ik kan je helaas niet helpen aan een foto van het graf van dit echtpaar.
Zoals ik begrijp moeten zij in de stad Groningen begraven zijn.
Heb je al contact opgenomen met de beheerders van de betreffende begraafplaatsen?
Mocht Roelfina toch in Assen (haar geboorteplaats) zijn begraven laat me dat dan weten want dan kijk ik daar wel voor je.

Met vriendelijke groet,

Wilma.

3

Re: Muller - Faber

Hoi Wilma,

Ik heb sterk het vermoeden dat ze inderdaad ergens in Groningen begraven liggen.
Ik heb zojuist de administratie van de Selwerderhof gemaild en gevraagd naar de gegevens.
Ben nu in afwachting van hun antwoord en hoop dat het iets oplevert. Zo niet, dan zou het goed mogelijk zijn dat ze in Assen begraven liggen. Je houdt het antwoord dus nog even te goed!

Groetjes,
Menno.

Fouten maken is menselijk en goed ook!

Re: Muller - Faber

En als ze crimeerd zijn ?

5

Re: Muller - Faber

Ook na een crematie moet er iets met de overblijvende as gedaan worden.
Vroeger werd dit (bij mijn weten) altijd verstrooid op een veld.
Nu wordt dit o.a. ook boven zee gedaan.
Maar ook veel wordt de asbus begraven op een begraafplaats en komt er
een steen boven te staan of te liggen.
Maar daar moet je als genealoog mazzel bij hebben dat de nabestaanden
dat hebben laten doen.

Cor Seinstra

6

Re: Muller - Faber

Cor,

Je moet inderdaad soms mazzel hebben als de steen er ligt....
Soms ligt het nou ook weer niet, dan ligt het as van de overledende ergens anders verstrooid of de familie heeft de urn ergens thuis liggen. Genoeg keus dus. Maar in 1967 werden er toen nog niet veel mensen gecremeerd naar mijn weten. Pas na ca. 1978/1982 werd dat pas echt toegestaan.

Maar goed, ik heb het antwoord binnen. Het echtpaar Muller-Faber ligt op het begraafplaats Selwerderhof begraven. Ik hoop dat er iemand in de gelegenheid is een bezoekje aan het kerkhof wil gaan doen en een foto van het steen wil maken. Ik heb het grafnummer bij me en die kan ik je zo geven. Het is nml. voor mij even niet te doen om helemaal vanuit Amsterdam (waar ik nu woon) een bezoekje te brengen aan Groningen voor EEN enkel grafje, je moet daar dan gauw al de hele dag voor uittrekken. Ik spendeer mijn geld dan ook veel liever voor iets anders uit! wink

Gegadigden kunnen zich melden!

Groetjes, Menno.

Fouten maken is menselijk en goed ook!

7

Re: Muller - Faber

Menno,

Ik wil wel even foto's maken op Selwerderhof, wat is het nummer?

Jannes Veenstra

8

Re: Muller - Faber

Hoi Jannes,

Dat is een snelle reactie. Fijn dat je dat even wilt doen. Het nummer is 03-OC-060.

Als je daar toch al bent, wil je dan gelijk ook even een foto maken van het graf van
Margaretha Auke Albracht, geboren in 1905 en overleden in 1985. Onder welk nummer
weet ik niet, maar een infozuil bij de ingang aldaar helpt je vast wel op weg.

Bedankt voor de moeite!

Groetjes,
Menno.

Fouten maken is menselijk en goed ook!

9

Re: Muller - Faber

Menno,

Geen probleem, geef me wel even de tijd want het is beesteweer, je hoort zo snel mogelijk.

Jannes Veenstra

10

Re: Muller - Faber

Menno,

mooi dat er een fotograaaf voor jou in aktie komt.
Vandaag een weeralarm, dus Jannes heeft gelijk om er even mee te wachten.
Maar jij hebt dat geduld wel, vermoed ik.

In 1958 werd mijn oma al te Driehuis-Westerveld (bij Velsen en IJmuiden) gecremeerd.
Dat was het dichtstbijzijnde crematorium vanuit Friesland.
Haaar man, mijn opa volgde in 1964 ook daar.
Ik dacht dat daar het 1e crem. van Nederland was.
In 1964 ben ik mee geweest, een hele belevenis de Afsluitdijk over, en
dus de 1e crem. die ik meemaakte.

Gegroet, Cor Seinstra.

11

Re: Muller - Faber

Cor en Jans,

Achter de schoolbanken heb ik geleerd dat crematie lange tijd verboden was.
Driehuis-Westerveld was inderdaad de eerste crematorium die zijn deuren opende.
Het was ook zeer lang de enige crematorium die Nederland rijk was.
Ondanks de legaliteit in 1955 [dank je wel voor het jaartal, Jans!] hadden er nog behoorlijk veel mensen schrik van het cremeren. Pas sinds ca. 1982 begon het in 'populariteit' toe te nemen en nu al helemaal. Misschien ligt de populariteit ook wel aan het feit dat veel begraafplaatsen op den duur 'overvol' begon te raken, maar of dat ook zo is weet ik niet.
Ik durf daar ook geen speculaties over te doen. Vandaar dat ik de kans iets groter achtte dat de echtpaar Muller-Faber destijds in 1967 begraven lagen dan gecremeerd werden. Maar goed, dit wilde ik nog even kwijt. 

Groetjes Menno.

Fouten maken is menselijk en goed ook!

12

Re: Muller - Faber

misschien  een  TIP  voor  anderen .
als  men de  overlijdens  datum  en plaats  weet   om  dan  in de plaatselijke  krant  te kijken   in het archief .
bij  overlijdens advertentie's  daarin  staat  meestal  vermeld   of  iemand  wordt  begraven  of  gecremeerd   en  op  welke  begraafplaats  die persoon  wordt begraven.
plus  in die  advertentie's  staan  ook de namen  vermeld   van  kinderen  of  neven en nichten enz  en  adres waar  die  persoon  het laats heeft gewoont.

zelf  heb ik zo  veel  dingen  zo  ontdekt  via die  overlijdens advertentie's .
in het  archief van  groningen  worden  alle  kranten  van  het dagblad van het noorden bewaard  .