1

Onderwerp: Jagersma - van der Woude

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar het graf van de volgende personen:

Folkert Hendriks Jagersma, geboren 09 september 1882 te Eenrum, overleden 02 februari 1977 te Bolsward in de leeftijd van 94 jaar oud.

Folkert huwt (huwelijksdata is mij bekend) met:

Joukje van der Woude, geboren 12 augustus 1884 te ......, overleden 18 januari 1975 te Bolsward in de leeftijd van 90 jaar oud.

Aangezien zij beiden van nature Friezen zijn en in Bolsward overleden zijn is zou het zeer aannemelijk zijn dat ze daar ook werkelijk begraven liggen. Echter.... ik zie op Graftombe.nl dat alle kerkhoven in Bolsward al gefotografeerd zijn, echter ik vind de bewuste graf niet terug of het staat er niet tussen.

Wie weet wat er van deze graf geworden is? Ontruimd? Of heeft er nooit een steen op gestaan?

Waarvoor alvast mijn dank,
Groeten,

Menno

Fouten maken is menselijk en goed ook!

2

Re: Jagersma - van der Woude

Men75 schreef:

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar het graf van de volgende personen:

Folkert Hendriks Jagersma, geboren 09 september 1882 te Eenrum, overleden 02 februari 1977 te Bolsward in de leeftijd van 94 jaar oud.

Folkert huwt (huwelijksdata is mij bekend) met:

Joukje van der Woude, geboren 12 augustus 1884 te ......, overleden 18 januari 1975 te Bolsward in de leeftijd van 90 jaar oud.

Aangezien zij beiden van nature Friezen zijn en in Bolsward overleden zijn is zou het zeer aannemelijk zijn dat ze daar ook werkelijk begraven liggen. Echter.... ik zie op Graftombe.nl dat alle kerkhoven in Bolsward al gefotografeerd zijn, echter ik vind de bewuste graf niet terug of het staat er niet tussen.

Wie weet wat er van deze graf geworden is? Ontruimd? Of heeft er nooit een steen op gestaan?

Waarvoor alvast mijn dank,
Groeten,

Menno

Sorry, een klein foutje: de geboorteplaats van Folkert Hendriks moet Eestrum i.v.m. Eenrum zijn. Dat laatste ligt volgens mij in Groningen. Ander woord voor Eestrum is Jitsrum. Groet, Menno

Fouten maken is menselijk en goed ook!

3

Re: Jagersma - van der Woude

Detail resultaat: (Bruidegom)

Bron  Burgerlijke stand - Huwelijk 
Archieflocatie  Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum 

Algemeen  Toegangnr: 30-37
Inventarisnr: 2058
Gemeente: Tietjerksteradeel
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 54
Datum: 17-05-1913 
Bruidegom Folkert Hendriks Jagersma
Leeftijd: 30
Geboorteplaats: Eestrum 
Bruid Joukje van der Woude
Leeftijd: 28
Geboorteplaats: Leeuwarden 
Vader bruidegom Hendrik Jagersma 
Moeder bruidegom Johanna Pieters Hoeksma 
Vader bruid Tamme Wobbes van der Woude 
Moeder bruid Grietje Boersma

4

Re: Jagersma - van der Woude

Hallo Sandra,

Dank je wel voor de informatie. Deze is mij echter al bekend.
Ik ben eigenlijk op zoek naar het graf van deze personen.
Aangezien Bolsward wel op deze site gemarkeerd staat als 'klaar'
heb ik het graf nog niet kunnen vinden. Met andere woorden: het
staat er niet tussen. Wie weet wel wat er van deze graf geworden is?
Dat is de eigenlijke vraag voor nu. Maar toch nogmaals bedankt.

Groetjes Menno

Fouten maken is menselijk en goed ook!

Re: Jagersma - van der Woude

Hoi Menno,

je schrijft dat ze beide in Bolsward overleden zijn en dus waarschijnlijk te Bolsward begraven zijn. De kans is echter veel groter dat ze begraven zijn in de plaats waar ze lange tijd hebben gewoond.

Weet je waar ze gewoond hebben ? Eventueel kun je een persoonskaart opvragen bij het CBG ( http://194.171.109.12/page/150/persoons … onslijsten ).
Daarnaast vermeld je de bron van de overlijdensdata niet. Wat is die bron ? Kun je via die bron iets meer vertellen dan de gegevens die je nu vermeld ?
En heb je naar een overlijdensadvertentie gezocht ? Misschien stond er eentje in de Bolswarder Courant, wellicht wordt daar de begraafplaats in genoemd ?

Dat het echtpaar in Bolsward begraven zou zijn lijkt mij onwaarschijnlijk, ook ik heb de begraafplaats volledig gefotografeerd en ook ik heb geen foto van dit echtpaar. Nog één slotvraag: tot welk geloof hoorde dit echtpaar ?

Wie weet kunnen we met nieuwe antwoorden van jou tot een oplossing komen.

Groetjes, Maikel

6

Re: Jagersma - van der Woude

Hoi Maikel,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! De overlijdensplaats wil natuurlijk nog lang niet zeggen dat ze er werkelijk ook begraven liggen. Dat is waar. Ik ben inmiddels achtergekomen dat Folkert Hendriks Jagersma op 02-02-1977 te Arum overleden is, dus niet in Bolsward. Vermoedelijk zal Arum dan ook de laatste woonplaats geweest zijn van dit echtpaar.
Van de kerkhof in Arum zijn de foto's nog niet verkrijgbaar, staat gemarkeerd onder 'nog bezig' zag ik. Dat wordt dus nog even wachten denk ik. De overige gegevens zijn correct.

Ik mis ook de foto van oa. hun dochter Johanna. Wat ik weet is dat zij op 30 oktober 1924 te Buitenpost geboren is, getrouwd is geweest met Jouke Bijlsma en overleden is te Wommels 04 november 1988. Jouke is zelf geboren 12 april 1925 te Wommels en overleden te Sneek op 11 mei 2006. Heb jij misschien de begraafplaats van Wommels ook gefotografeerd, Maikel?

Tot wat voor geloof ze behoorden is mij niet bekend. Maakt dat iets uit?

Groetjes, Menno

Fouten maken is menselijk en goed ook!

Re: Jagersma - van der Woude

Hoi Menno,

ik heb van de begraafplaats te Arum in 1997 292 foto's gemaakt en dat was slechts een selectie van het geheel en feit is dat ik geen foto van Folkert Jagersma heb. De conclusie mag dus zijn dat hij vrijwel zeker niet in Bolsward is begraven en dat Arum nog heel goed mogelijk is.

Inmiddels zag ik dat het geloof nederlands hervormd is, ik vroeg naar het geloof omdat de begraafplaats te Bolsward een joodse afdeling heeft. Deze staan niet op de Graftombe site.

Johanna Jagersma is volgens de overlijdensadvertentie (zie http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ) begraven te Wommels, ik heb daar in het jaar 2000 410 foto's gemaakt (niet compleet) maar Johanna zit er niet tussen. Op de graftombe site zie ik dit echtpaar ook niet vermeld, dit ondanks het feit dat Wommels volgens de opgave klaar is.

Kortom, de steen van Folkert komt misschien nog beschikbaar via deze site, die van Johanna kun je vermoedelijk krijgen door zelf een bezoekje aan de begraafplaats van Wommels te brengen.

Hoe dan ook, ik wens je veel succes bij je verdere zoektocht,

Groetjes, Maikel

8

Re: Jagersma - van der Woude

Hallo Maikel,

Jammer dat je van beide begraafplaatsen geen complete foto's hebt. Toch een grote pluim voor de inspanningen waar je mee bezig bent geweest (het fotograferen van de kerkhoven in heel (?) Noord Nederland).

Ik ga als alles meezit en het weer meewerkt dit weekend een bezoek brengen aan Friesland.
Dat mag wel eens nodig zijn, het natuur opsnuiven. Ik ga dan gelijk een bezoek brengen aan de kerkhoven in Arum en Wommels en hoop dat de juiste er tussen inzit.

Nog even wat anders: ik heb nog geen persoonskaart aangevraagd van Roelfina Faber (de vrouw van Franciscus Josephus Muller). De reden hiervoor is dat ik even wacht op meer aanvragen zodat ik ze gelijk allemaal de deur uit kan gooien. Ik had jou namelijk op een andere forum beloofd dat ik verslag van zou doen wanneer de persoonskaart binnen is.

Groetjes,
Menno

Fouten maken is menselijk en goed ook!

Re: Jagersma - van der Woude

Hoi Menno,

ik ben heel benieuwd of je de graven / grafstenen nog vind mbt zowel Wommels als Arum. Misschien horen we dat nog ?

En als ik Folkert Jagersma zijn graf elders tegen kom dan hoor je van me.

Groetjes, Maikel

10

Re: Jagersma - van der Woude

Hoi Maikel,

Ik ben vanmiddag (op m'n vrije dagje) in Friesland geweest.
Ik heb de begraafplaatsen van zowel Arum als Wommels bezocht.
In Arum trof ik helaas geen grafzerk van Folkert aan.
Waarschijnlijk zal deze dan geruimd zijn.
Een schrale troost: ik heb wel de zerk van Johanna gevonden.
Zij ligt inderdaad op het hervormde begraafplaats van Wommels begraven.
Waarschijnlijk kon men toen nog geen foto van deze graf maken
aangezien haar man Jouke in mei 2006 begraven werd en de foto's
hier op Graftombe in juli 2006 beschikbaar waren. Tel daar de
voorbereiding (indexeren) nog maar bij en je weet het resultaat.
Willem, kan deze foto misschien alsnog toegevoegd worden hier op de site?

Ik hou me graag nog steeds aanbevolen mocht iemand ergens nog
een foto van Folkert tegenkomen.

Groetjes, Menno

Fouten maken is menselijk en goed ook!

Re: Jagersma - van der Woude

Hoi Menno,

bedankt voor je verslagje.

En de vragen die je nog stelt zijn aan anderen om te beantwoorden.

Groetjes, Maikel