1

Onderwerp: Selwerderhof Groningen

Sinds kort staat er bij de begraafplaats Selwerderhof (Groningen) buiten bij de ingang een Computerzuil, waar je zelf een naam in kunt typen en dan krijg je een uitdraai met gegevens zoals, volledige naam, geboorte- en overlijdensplaats en datum, getrouwd met, en ook de plaats waar het graf is. Zeer handig....

Groeten Jan

2

Re: Selwerderhof Groningen

Een paar weken geleden ben ik daar geweest. Mijn ervaring is dat er ook graven vermeld staan in de computer die reeds geruimd zijn. En soms is een beetje creatief omgaan met de schrijfwijze van de achternaam aan te bevelen. Invoeren van gegevens blijft ten slotte mensenwerk. Nog een tip. Zoek één graf op en print de plattegrond uit. De volgende graven kun je dan intekenen op hetzelfde papiertje en de verdere gegevens op de achterkant noteren. Dat scheelt weer papier.

3

Re: Selwerderhof Groningen

Als ik het dus goed begrijp dan is het invullen van een achternaam voldoende om alle gegevens te verkrijgen, waaronder ook die van geruimde graven? In dat geval ben ik reuzegeintresseerd in de namen De Vries en Boer (deze namen zijn om te onderzoeken een loden last, maar toch...). Ziet iemand kans om voor mij iets van een print te maken en deze op te sturen? Ik woon nou niet bepaald om de hoek, en als ik al eens in Groningen ben, dan zijn het vooral de archieven die mijn eerste aandacht hebben. Bij voorbaat dank!

4

Re: Selwerderhof Groningen

Ik weet natuurlijk niet of alle geruimde graven in het systeem staan. Maar een aantal van de graven die ik zocht stonden wel in de computer. Toen ik eenmaal bij de desbetreffende grafnummers (waar het tenminste ooit lag) was aangeland was er alleen gras. Geen steen, geen paaltje helemaal niets. Het ging hier om graven van mensen die ongeveer 40 jaar geleden hier begraven zijn. Omdat ik het nogal vreemd vond ben ik in het beheerderskantoor gaan vragen hoe het zat. Daar werd me verteld dat die graven geruimd waren.

5

Re: Selwerderhof Groningen

ik  loop  al een  hele tijd  over  begraafplaatsen  waar  ook  onder  selwerderhof ,
niet  alle  graven  worden  tegen woordig meer geruimt .
ze   SCHUDDEN  tegenwoordig   zo  graf  dat  houd  in  dat  zo graf  open wordt gemaakt  en  de  stoffelijke resten  aan  de voeteinde  van  zo graf  wordt  begraven.
en zo  graf  weer  beschikbaar  wordt gesteld  aan  anderen .
voor heen  werd  alles  er uit gehaalt  en in  een  algemene  masa graf  op zo begraafplaats  her begraven  .

van  het  selwerderhof  , esserveld  , zuiderbegraafplaats , noorderbegraafplaats . heb  ik  3 jaar  geleden de totale uit draai  gekregen  van  alle  WOLTERS  die  er liggen begraven.
ik  had  toen  een lijst  ingedient  met  namen maar  de medewerker  heeft  toen alles  uit gedraait .

als  er  alleen  gras  ligt  op een plaats  hoeft  het nog niet  zo te zijn  dat  het graf  geruimt  is .
zo  snel  er voor  onderhoud  niet meer  betaald  wordt  en  het grafmonument  valt  uit één  dan halen  ze  het  er van af .
en daarna  schrijven  ze  familie  leden aan of  ze het graf  weer willen  huren  of laten ruimen.

op  selwerderhof  zijnn ze daar heel snel  mee .
de  kleine  begraafplaatsen  laten  ze  over het  algemeen   langer  staan .

6 Laatst bewerkt door wilna56 (20-08-09 13:38:36)

Re: Selwerderhof Groningen

Ik ben op zoek naar het graf van mijn Opa Ruurt Fekkes, w.s. overleden in de periode van de jaren '70. Ik weet dat hij begraven is op het Selwerderhof en dat de grafsteen is verwijderd.
Ik ben tevens op zoek naar een stamboom waar mijn opa in staat. Ik weet alleen dat hij uit een zeevaarders familie komt, dat schijnen veel Fekkes familieleden te zijn.
Wilna Koenes-Fekkes.

7

Re: Selwerderhof Groningen

Wilna,

ik vond een Ruurt Fekkes in Delfzijl:

4635 Velthuis Elizabeth 05-04-1916  15-06-1977 
4635 Fekkes Ruurt 15-01-1910  28-03-1985 

Elizabeth jouw oma ??
Ruurt kan natuurlijk een neef zijn.
Of vergis jij je in de begraafplaats ??
Bij de beheerder van Selwerderhof kan je ws. wel
aan de weet komen of hij daar begraven lag.

Succes,
Cor S.

Re: Selwerderhof Groningen

Ik lees dat sommige mensen het niet prettig vinden als een graf waarnaar zij op zoek zijn, inmiddels blijkt te zijn geruimd. Natuurlijk kan dat een teleurstelling opleveren, maar dankzij die fraaie 'gravenzuil' op Selwerderhof met de duidelijke gegevens  waar ooit het graf is geweest, kan een bezoeker daar op die plek toch een moment van rust, bezinning en herinnering aan een geliefde dode beleven. En dat is waardevol. Juist om die redenen ga je naar een begraafplaats, zo je wilt een kerkhof.

Tineke Visscher-Schuurman