1

Onderwerp: Aanvullingen, wel of niet?

Momenteel accepteert Graftombe.nl aanvullingen. Wij vroegen ons af wat u als bezoeker daarvan vindt. Vindt u het een toevoeging of gaat het te ver voor het doel dat Graftombe.nl heeft?

Doel: "Het doel van graftombe is zoveel mogelijk begraafplaatsen en kerkhoven in Nederland te digitaliseren en dit op internet GRATIS beschikbaar te stellen voor genealogen en andere belangstellenden"

Wat beteft aanvullingen moeten wij vertrouwen op de goede wil van degene die de aanvulling geeft, eventueel controleren bij andere bronnen. Graag horen wij van u wat u vindt van de mogelijkheid tot aanvullingen geven die wij bieden. Wellicht heeft u ideeën over hoe Graftombe.nl beter om kan gaan met aangedragen aanvullingen. Met aanvullingen wordt bedoelt: geboortedatums, geboorteplaatsen etc. die niet op een grafsteen staan toch weergeven onder 'Extra informatie'.



Graag horen we van u waarom we het wel of niet moeten doen.

2

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Hallo Steffan en medelezers,

Voor deze mogelijkheid stem ik: JA.
Het is een mooie aanvulling als er bijv. datums bekend zijn
{die nog niet via de Burgerlijke Stand bekend mogen worden gemaakt (privacy)}
en dat die in de Extra Informatie komen.

1 bedenking:
betrouwbaarheid van de melding.
( maar zelfs de grafstenen zijn niet 100% betrouwbaar).

Steffan, bij kiezen: Anders
kan alleen op deze manier gereageerd worden??

Groeten
Cor

3

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Cor,

( maar zelfs de grafstenen zijn niet 100% betrouwbaar).

Graftombe.nl digitaliseert grafstenen, dus alles wat op een grafsteen staat is voor Graftombe.nl betrouwbaar. Of de gegevens daadwerkelijk kloppen is een volgende vraag. Bij aangedragen gegevens is de mogelijkheid tot 'controle' er in principe niet zonder externe bronnen te raadplegen ( en zelfs dan kunnen er fouten gemaakt worden )

Steffan, bij kiezen: Anders
kan alleen op deze manier gereageerd worden??

Ja

4

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Niet meer mensen met een mening? smile

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Hoi Steffan e.a.,

Graftombe.nl digitaliseert grafstenen, dus alles wat op een grafsteen staat is voor Graftombe.nl betrouwbaar.

Ik denk dat bovenstaande quote als uitgangspunt heel belangrijk is, de onderzoeker moet zelf maar bepalen welke bron het meest betrouwbaar is. Het komt regelmatig voor dat de geboortedatum op de grafsteen betrouwbaarder is dan de Burgerlijke Stand. Immers, om een boete te voorkomen gaf de aangever van een geboorte wel eens een iets latere datum op !
Graftombe moet (wat mij betreft) van de de grafsteen uitgaan en niet proberen via ''aanvullingen'' ook alle gegevens van andere sites (zoals WieWasWie, Tresoar, Krantvantoen) op Graftombe te plaatsen.

Aanvullingen die nergens anders te vinden zijn (en hier vaak via familieleden aangeleverd worden) zou je met open armen in ontvangst moeten nemen en bij ''aanvullingen'' kunnen plaatsen.

Groetjes, Maikel

6

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Hoewel ik me absoluut niet bezighoud met genealogie, sluit alles wat je zegt min of meer aan bij hoe ik er over denk. Het laatste punt lijkt me uitstekend en goed mogelijk, maar het moet hier denk ik duidelijke worden wie wat aangedragen heeft en wat er precies aangedragen is en met een duidelijk melding dat dit van externe (niet-geverifieerde)  bronnen komt.

Ik neem aan dat jij dus op "anders" gestemd hebt/zou hebben?

7

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Hallo allen,

Ben het weer eens niet helemaal eens met Maikel zijn regel:
Graftombe moet (wat mij betreft) van de de grafsteen uitgaan en niet proberen via ''aanvullingen'' ook alle gegevens van andere sites (zoals WieWasWie, Tresoar, Krantvantoen) op Graftombe te plaatsen.

In Friesland is Tresoar wel bekend, maar in de rest van de wereld ???
Mij dunkt lang niet overal, en zeker voor de beginnende zoekers.
Idem voor dekrantvantoen.

En een scheiding precies aan te geven is moeilijk welke wel of niet.
Denk aan Geneanet, Stamboomforum en vele anderen.
Deze wel of niet.??

Groeten
Cor

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Hoi Cor,

je moet jezelf grenzen opleggen want anders groeit het je boven het hoofd.
Graftombe hoeft echt geen complete stambomen aan te leveren.........
Liefst wel betrouwbare gegevens !

Groetjes, Maikel

9

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Om even te quoten uit een ander topic ( http://www.graftombe.nl/forum/viewtopic.php?id=3477 )

En bij aanvullingen: volgens Burgerlijke Stand geboren in 1902, zie:
http://www.allefriezen.nl/nl/component/ … g&lp=1
En eventueel zou je in de aanvullingen ook nog de ouders kunnen vermelden.............dit naar aanleiding van een discussie elders op het forum !
Feit is dat de naastgelegen steen van de ouders is: Ulfert van Meekeren en Eelk Steigenga :-)
En misschien kun je ook nog de geboorteplaats Hindeloopen vermelden want die staat in de akte.
En ze heeft geen beroep en........

Waar ligt de grens? Wie wat geeft aan dat het wel of niet bij aanvullingen moet komen? Momenteel is die grens vaag of misschien zelfs er helemaal niet.

Bijvoorbeeld  de extra informatie bij de naam die in het topic van Maikel staat:

Volgens akte 25 Hindeloopen is ze geboren op 10-11-1901 te Hindeloopen.
Ouders: Ulfert van Meekeren en Eelk Steigenga.

Er wordt aangegeven Akte 25 etc, puur afgaande op wat Cor eerder zei: "In Friesland is Tresoar wel bekend, maar in de rest van de wereld ???". Dan is de toevoeging van hierboven dus nog steeds weinig informatie. Het is totaal niet duidelijk waar deze informatie vandaan komt. Als er al aanvullingen geplaatst worden, dan lijkt het mij dat je ALTIJD een bronvermelding wilt hebben ( met een link indien mogelijk )

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Aanvullingen zoals geboorte of overlijdensdata zijn belangrijk om te vermelden.
Ik zag bv. dat deze bij mijn opa's naam, Johannes Apeldoorn Gzn, niet stonden vermeld, dat is de reden dat ik zijn bidprentje erbij heb genomen om deze aanvulling door te geven.
Nu is hij compleet!
Kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die zomaar iets out of the blue gaan doorgeven.
Ben reuze blij met Graftombe
Tineke

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Fotonr. G179
Naam:  Hubertus Janssen  Helden/ Egchel
Geb:  Te Helden 25-01-1907
Overl. Te Meijel  04-03-1987

Echtgenoot van

Fotonr G179
Christina Catharina Maria  Vostermans
Geb.  Te Helden  05-04 1922
Overl. 29-09-1950

Deze informatie word U toe gestuurd door de zoon Peter J.J. Janssen

12

Re: Aanvullingen, wel of niet?

Hallo Peter,

Bedankt voor de aanvullingen.
Zijn geplaatst in de Extra Informatie.

Cor