Onderwerp: grafstenen onderhoud

Hoe kun je het beste  grafstenen onderhouden.
En wat zijn de manieren om grafstenen weer op te knappen

1. schoonmaken waarmee juist wel en juist niet
2. scheuren in de stenen - hoe te bewerken
3. impregneren van stenen waardoor de achteruitgang geremd wordt
4. hoe maak je de letters weer mooi zwart,welke verf is het best te  gebruiken.
enz

Alle tips hierover zijn welkom.


Bij voorbaat dank

vrg, Willem

Wie werkt maakt fouten wie niet werkt ook zelfs ik.

2

Re: grafstenen onderhoud

Hallo allen,

voor het onderhoud van diep liggende letters heb ik iemand gesproken die de tekst ophaalde met een penseel en zwarte fietslak.
Vraagt wel een vaste hand.!!
Voor opliggende letters heb ik gelezen dat men een kurk in de verf houdt en daar dan mee over de tekst gaat.
Van de zwarte (glimmende) stenen zie ik wel dat ze die gewoon met spons, boender of doek en schoon water reinigen.
Opgespat zand met een boender of stevige veger reinigen.

Eigen ervaring heb ik niet.

Gr., Cor Seinstra

3

Re: grafstenen onderhoud

Hallo allemaal,

Ik heb met succes de letters op de grafsteen van mijn grootouders zwart gemaakt met een gewone watervaste viltstift. Dit is nu al 3 jaar geleden en het ziet er nog steeds prima uit.

Hans.

Graven in het verleden kan heel verrassend zijn.

4

Re: grafstenen onderhoud

Hallo

Ik heb de diep liggende letters op de grafsteen van mijn zusje met een penseel en blauwe verf in geschilderd.
Was wel een werk maar ging prima.
Ik ga morgen of overmorgen ( 1of 2 Nov.) bloemen brengen en dan kijk ik of de letters nog steeds goed leesbaar zijn.
Zo niet ga ik binnenkort gewoon weer schilderen.

Verder borstel ik de steen gewoon wat schoon zodat het zand er weer af is.

Groetjes Mandy

Re: grafstenen onderhoud

Ik ken het verhaal om de verzonken letters in een gladde steen te bewerken met lak/verf en wat er teveel opzit weghalen met een stuk sepia, en opliggende letters met een kurk bewerken.

Siebe Jan

6

Re: grafstenen onderhoud

Diep liggende letters kunt u als volgd ophalen, ga met een doormidden gesneden ui over de steen smeer hem daar goed mee in , vul daarna de letters op met goede verf, en schuur de verf welke buiten de letters gekomen is weer weg met fijn schuurpapier, ik heb dit van een beheerder van een kerkhof, deze werkt de teksten op die manier bij.

F.J.Visser

7

Re: grafstenen onderhoud

ik maak de grafsteen van mijn opa schoon met grafsteen reiniger van EcoClean & protect. Je spuit het product erop, en daarna hoef je niets meer te doen… na verloop van tijd wordt de steen weer schoon… Elk jaar behandel ik de steen, en hij ziet er weer uit als nieuw. Daarnaast ook nog eens ecologisch…. fantastisch. http://www.ecocleanprotect.nl

8

Re: grafstenen onderhoud

Ik reinig de grafstenen altijd door er mos-/algenverwijderaar overheen te spuiten. Dan met een afwasborstel boenen. Enkele dagen laten intrekken en daarna afspoelen met schoon water. De steen is weer als nieuw. Metalen letters worden er niet door aangetast.
Voor mij de beste en goedkoopste oplossing.

9 Laatst bewerkt door p.langstraat (31-08-17 23:31:22)

Re: grafstenen onderhoud

Hallo allen,
Ik ben Piet uit Spijkenisse en werk op de begraafplaatsen in deze gemeente nu Nissewaard.
Bij mijn werk hoort ook het onderhoud van de stenen, tegels en ornamenten
ook hele oude stenen worden netjes onderhouden door mij , zie de grafstenen en tegels op de Begraafplaats Vredehof te Spijkenisse op deze site/pagina Graftombe.nl, deze heb ik allemaal persoonlijk opgeknapt zie het resultaat.
De vraag hoe je het beste grafstenen kunt onderhouden sprak w wel aan en vond ik leuk om nadere info te geven hoe dat ik dat doe .
Hoe kun je het beste  grafstenen onderhouden.
En wat zijn de manieren om grafstenen weer op te knappen

1. schoonmaken waarmee juist wel en juist niet
Het schoonmaken van een grafsteen : dit hangt af van welk materiaal is de grafsteen is gemaakt, is het een oude steen van kalkcement, deze kunt U het beste reinigen met een mengsel van helder schoonmaakazijn en een klein beetje groene zeep,ik doe dit met een plantenspuit, ik ga als volgt te werk : Met de plantenspuit de steen goed natmaken enkele dagen laten intrekken , en met schoon water afspoelen .Ook kunt U Biomos erop spuiten verkrijgbaar in een goed tuincentrum kijk goed op de verpakking of dit de kalk niet oplost en aantast.Voor marmere stenen kunt U een schoonmaakmiddel, bv. glassex gebruiken zonder bleekmiddel.Er op spuiten , borstelen , niet een pannespons gebruiken dit beschadigd de bovenlaag en je dan kans dat de steen dof word ik gebruik er een washandje voor en goed naspoelen

2. scheuren in de stenen - hoe te bewerken
Scheuren kunt U dichten met tegellijm , oppervlakkige scheuren in witte grafstenen kunt U opvullen met fijn gips dit gaat als volgt met een plamuurmes brengt U over de scheur een heel klein laagje aan zodat de scheur dicht is , dep nu met een pannespons over de gips zodat er een nieuwe struktuur op komt die het zelfde eruit ziet , Betontegels kunt de scheuren lijmen met fijn betonmortel, met een plamuurmes de mortel aanbrengen laten drogen en daarna schuren .

3. impregneren van stenen waardoor de achteruitgang geremd wordt
Het impregneren is meestal een erg probleem , wij gebruiken gewoon een natuurlijk middel de ui, we schuren het suiker wel met een schuurblok snij een ui doormidden en vrijf hem goed in, doe dit regelmatig.

4. hoe maak je de letters weer mooi zwart,welke verf is het best te  gebruiken.
Bij zachte stenen :schuur de steen lichtjes op, zodat de steen glad aanvoeld, smeer de steen rondom de letters goed in met een ui , dit om het uitvloeien van de verf te voorkomen, Ingelegde letters verf ik met een penseel vul de letters met bijvoorbeeld met zwart of witte wegenwerf als je het goedkoper wilt doen gebruik dan fietsenlak of botenlak , een dag laten drogen , daarna d steen geheel schuren zodat de letters weer scherp voor de dag komen .
Opgelegde letters : deze eerst met een fijne staalbortstel of pannespons de letters vrijmaken van verf, voor het verven gebruik ik een kurk , ik doop de kurk in een klein beetje verf wat ik op het dekseltje van de verfpot doe , dan verf ik de letters komt er iets buiten de letters gelijk verwijder met terpetine ,
Harde stenen : Harde stenen worden eerst vetvrij en schoon gemaakt de oude verf word eerst verwijderd  met een nagelborstel goed uitspoelen , laten drogen, en voor dat je begint met een oude lap de steen stof vrij maken , met een penseel de letters inverven met een goede fietsenlak een paar dagen laten uitharden en de steen geheel schuren met een sepie verkrijgbaar in een dierenzaak afspoelen en de steen is weer mooi gebruik geen schuurpapier of zo .     
enz

Succes Piet Langstraat

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater